Ebben a hónapban ismerkedjünk meg a kerékpár egyik elemi alkatrészével a pedállal.
Mire is jó?
A kerékpár pedáljával visszük át az erőnket a kerékpárra. Itt kapcsolódik össze az emberi motor a gépi mechanikával. Fontos, hogy egy stabil, csúszás mentes felületet adjon a lábainknak
Típusai:
Műanyag - és műanyag testű fém keretes pedál
Ezek a legolcsóbb taposni valók. Sajnos kerékpárok nagy részét ilyennel szerelik fel, és sokan sosem fogják megtudni, hogy milyen jó is egy igazi pedál. Hiszen mi történik, ha tönkre meg? Földi halandónk bemegy egy (szerencsés esetben kerékpár)boltba és kér egy hasonlót. (És örül, hogy 1000 Ft alatt megúszta.) Javaslom: NE VEDD MEG!
Klipszes keretes pedál
Ennek a típusnak nem azonos a két oldala. Az egyik oldalán a cipőnk szépen hozzá tapad a pedálhoz és stabil alapot ad a hajtáshoz. A másik oldala viszont nem ad ilyen érzetet, sőt a cipőnk mintha előre akarna csúszni. Ennek az oka az alkatrész nevében keresendő. Erre az oldalra lehet felszerelni a műanyag klipszet. Ez ma már (szerencsére) egy kiveszőben lévő találmány, mely a lábunk pedálhoz történő rögzítését volt hivatott elősegíteni. Célja az, hogy ne csak toljuk, hanem húzzuk is a lábunkkal a pedált így téve hatékonyabbá a tekerést.
Keretes pedál
Utcai cipőben történő használatra a legjobb megoldás. Több fajtája van, amelyek elsősorban a taposófelületek méretében térnek el. Hobbi szintű kerékpározáshoz ezek a legmegfelelőbb darabok.
Patent pedál
Speciális pedál, amely speciális cipőt kíván. Ennél a típusnál a pedálhoz szó szerint hozzá ragad a cipő egy oldható kötés formájában. A hajtás hatékonysága ezeknél a rendszereknél a legjobb. Teljesítmény orientált kerékpárosok használják. A rendszer két részből áll: egy pedálba épített dokkoló mechanizmusból és egy stopliból, amelyet a cipő erre kialakított részére szerelnek fel. A cipő és pedál kötését többféle (általában gyártó specifikus) mechanizmus oldja meg. Ezek között kicsi az átjárás lehetősége, vagyis nem kompatibilisek egymással.
Taposó/patent pedál
Hibrid megoldás, az egyik oldala taposó, a másik patent pedál. Azoknak ajánlják, akik szeretnének pedálcsere nélkül utcai cipőben és kerékpáros cipőben tekerni.
Érdekessége, hogy a csavarmenet a jobboldali pedálban jobb, a baloldaliban balmenetes, tehát (elméletileg) nem lehet felcserélni a pedálokat! A gyártók segítségül a pedáltengely menetes részénél egy R (jobb) és egy L (bal) betűvel jelzik, hogy menet irány szerint melyik oldalra kell beszerelni a hajtókarba.
Pedál részei:
- Pedáltengely
- Pedál keret
- Pedáltest (belepréselve a csapágycsésze)
- Porvédő gyűrű
- Csapágyak
- Kónusz
- Alátét (általában orros)
- Ellenanya
- Porvédő