Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
A hónap megyéje: Pest vármegye
  Pest megyei kerékpártúra ajánló.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

tarcsafek felszerelese01
Ne félj, nem fog fájni.

Mi van akkor, ha veszünk egy új, dobozos hidraulikus fékszettet? Hogyan is kell azt felszerelnünk, a túl hosszú fékkábelt méretre szabni?

Sokan félnek a hidraulikus fékek szervizelésétől, jelzem nem alaptalanul, de van néhány egyszerű munkafolyamat, amely akár otthon is elvégezhető. Nos, a fék légtelenítési folyamata nem az! Azzal otthon ne is kísérletezzél. Nem is adunk hozzá tanácsot, ráadásul minden fék típusnál más-más a folyamat.

A fékkábel méretre szabása, az szerencsére nem ilyen. Az akár otthon is elvégezhető, ha rendelkezünk némi műszaki érzékkel (és bele merünk kezdeni.) Ha szerencsénk van, (pl Shimano fékeknél) lehet, hogy a légtelenítés folyamatát meg is ússzuk. Ha nincs, akkor irány a szakszervíz és csak a légtelenítésért kell a gubát kicsengetnünk.

Az alábbi leírás saját Shimano rendszerű fékem felszerelését, méretre vágását tartalmazza. Ez a művelet elvileg bármely más típusnál hasonlóan működik. Viszont mivel lehetnek specialitások érdemes ezeknek utána nézni. A munkaműveletnek mindenki csak saját felelősségre kezdjen neki. Az esetleges károkért semmilyen felelősséget nem vállalok!

tarcsafek felszerelese02

A doboz tartalma: Szerelt tárcsafék dugattyúi között a tárcsát helyettesítő adapter (piros). Fék dugattyút rögzítő adapter (sárga), roppantógyűrű (réz), beütőszegecs (fémszínű)., kábelfogó kütyü (sárga)

Szóval, amennyiben vadonatúj féket vettünk, annak doboza tartalmazza a méretre vágáshoz szükséges alkatrészeket és speciális eszközöket. Nézzük is mi van a dobozban:

Az összeszerelt fék, amely így gyakorlatilag üzemképes, csak a fékkábel - Hogy is fogalmazzak?- kissé hosszú.

Fék dugattyú rögzítő, ez egy jó kis segédeszköz. Ha kiveszed a fékpofákat, ezt feltétlen helyed azok helyére. Ezzel megakadályozod a dugattyúk bemozdulását. A fékpofák kivétele akkor indokolt, ha zsír, vagy olaj érheti őket. Beláthatod, ez karbantartások során több műveletnél is előfordulhat.

Féktárcsát helyettesítő adapter, ez is sokszor hasznos, feladata az előbbihez hasonló: megakadályozza a dugattyúk bemozdulását. Gyakorlatilag, ha kiveszed a kereket ezt célszerű berakni, így ha véletlenül behúzza valaki (mondjuk te) a fékkarodat nem lesz problémád a kerék helyére illesztésével.

Kábel fogó kütyü, ezzel fogod meg a kábel, amikor bele ütöd a beütő szegecset.

Beütő szegecs, a kábelbe kell bele ütni. Ez tartja egyik oldalról a roppantó gyűrűt.

Roppantó gyűrű, a rendszer lelke. Ez hozza létre a rendszernél az úgynevezett roppantógyűrűs kötést.

Mi is az a roppantógyűrűs kötés?

A roppantógyűrűs idom idomtestből, fémes roppantógyűrűből és szorítócsavarból áll. Az összekötendő fékkábel végébe ütött beütő szegecset ütközésig az idomtestbe (fékkar vége) kell tolni (köztük helyezkedik el a roppantógyűrű) és a szorítócsavarral először kézzel, majd azután villás kulccsal meg kell húzni. Ezáltal a roppantógyűrű alakváltozása révén fémes tömítésű kötést hoz létre a cső és a fékkar között.

Miért jó a roppantógyűrűs kötés?

  • Fémesen tömít
  • Magas hőmérsékletnek is ellenáll, mivel a kötés teljes egészében fémből áll
  • Öregedésálló
  • Terhelhető
  • Oldható
  • Újrafelhasználható (csak a roppantógyűrűt ki kell cserélni)

Ennyi elmélet után nézzük mit is kell tennünk?

Régi fék leszerelése

  1. Nézzük meg képünk jelenlegi fékkábele megfelelő hosszúságú-e. Ha igen ok, ha nem akkor mennyivel kellene hosszabbnak/rövidebbnek lennie.
  2. Szedjük le a markolatot. (Ne hogy olajos legyen.)
  3. Szedjük ki a kerekünket.
  4. Helyezzük be a fékpofák közé a tárcsát helyettesítő adaptert.
  5. Szereljük le a féktestet a teleszkóp lábáról/a papucsról.
  6. Szereljük le a fékkart a kormányról.
  7. Mérjük le a fékkábel hosszát. Adjuk hozzá/ vegyük el belőle azt az értéket, amit az 1. pontban megállapítottunk. Ügyeljünk a roppantógyűrűs kötést takaró gumi porvédő alatt is tart a kábel.

Ha eddig megvagyunk kicsit szusszanjunk. Most jön az új fék felszerelése

Az új fék felszerelése

  1. Helyezzük be a fékpofák közé a tárcsát helyettesítő adaptert. Ha tuti biztosra akarunk menni, akkor vegyük ki a fékpofákat, tegyük jó messzire minden olajos, zsíros anyagtól és helyezzük be a fék dugattyú rögzítőt.
  2. A féktesttől mérjük fel a fékkábelre azt a hosszt, amit korábban mértünk, és jelöljük meg.
  3. Szereljük fel a fékkart a kormányra úgy, hogy az vízszintesen álljon.
  4. Szereljük fel a féktestet a helyére. (Villa lába/hátsó papucs.)

tarcsafek felszerelese03

Az új féktest a helyén.

tarcsafek felszerelese04

Fékkar vízszintben, a porvédő már leszerelve.

A fékkábel méretre vágása

  1. Húzzuk le a roppantógyűrűs kötést takaró porvédő gumit. Legyen jó mélyen a fékkábelen le ne essen.
  2. Lazítsuk meg, majd csavarjuk ki a szorító csavart és csúsztassuk a porvédő gumi mellé. Vigyázzunk, a fékkarhoz ezután véletlenül se nyúljunk!!!
  3. Húzzuk ki a fékkábelt a fékkarból. (Kicsit nehezen fog kijönni.) Fékkarhoz nyúlni TILOS!!!
  4. Mérjük a fékkábel helyes méretét a fékkar végéhez és ellenőrizzük a kormány forgatásával, hogy jó-e a kábel hossza. (Ahogy nagyapám mondaná: Kétszer mérünk, egyszer vágunk.)
  5. Egy speciális fogóval, vagy egy éles szikével vágjuk el a fékcsövet. Szikével egy határozott nyomás kell. (Lehetőleg új legyen az a penge,) Figyelj a vágási sík pont merőleges legyen a kábelre.
  6. A korábban említett kábelfogó kütyüvel fogd bele egy satuba a fékkábeled. (Ne a levágott darabot! :D ) A kábel fogóból a fékkábel kb fél centit érjen túl.
  7. A beütő szegecset pereméig üsd bele a fékkábelbe egy kalapáccsal. (Nem kell hozzá nagy erő!)
  8. A roppantógyűrűt a fékkar és a fékkábel közé helyezve (gyakorlatilag rácsúsztatva a fékkábelre) rakjuk össze a rendszert. A szorítócsavart eleinte kézzel tekerjük, amíg engedi, majd villáskulccsal húzzuk meg határozottan, amíg meg nem szorul. (Nyugi, érezni fogod, kb 4-6 fél csavar fordulat.)
  9. Nyomjuk vissza a helyére a porvédő gumit.

tarcsafek felszerelese05

Szorítócsavar kicsavarva.

tarcsafek felszerelese06

Ott a régi roppantógyűrű.

tarcsafek felszerelese07

Beütőszegecs szerelése.

tarcsafek felszerelese08

Összeszerelés előtti pillanatok.

Végszerelés

  1. Állítsuk be a fékkar szögét a megfelelő pozícióra.
  2. Tegyük vissza a markolatot.
  3. Szereljük vissza a fékpofákat. (Ha nem vetted ki ejnye-bejnye, -remélem nem lett zsíros/olajos- ezt a lépést kihagyhatod.)
  4. Tedd vissza a kerekedet.
  5. Ellenőrizd, hogy levegős lett-e a rendszered.(A fogáspont rugalmas, nem határozott.) Ha nem, gratulálok. Ha igen irány a szakszervíz! Lehetőleg ne a bringád nyergében!!!

Kész vagyunk. Ugye nem is volt olyan nehéz?