Azaz, a látszat (néha) csal.
Történt pedig, hogy az idén két különböző márkájú lakat tönkrement a kerékpárkölcsönzőmben, (azaz elhagyták a kulcsát) és le kellett vágnom azt a bringáról. A műveletet elvégezve tökéletesen szembesültem a mai fogyasztói társadalom rákfenéjével: Rengeteg megtévesztő termék van a piacon, amelyek szinte teljesen hasonlítanak egy olyan gyártó termékére, amelyet kutatás+fejlesztés után a piacra dob.
Emlékeztek még a növényi olajból készült Frissföl néven bennünk tudatosult élelmiszer ipari hulladékra, amelyet tejföl helyett lehetett használni? Hogy a fogyasztói élmény tökéletes legyen a termék színe és csomagolása egy az egyben a tejfölé volt, sőt mellette volt kihelyezve a boltok polcaira, gyakorlatilag fél áron. Ezt a példát azért hoztam fel, hogy rávilágítsak a folyamat globális és nem csak a kerékpár iparban van jelen. Természetesen az éremnek két oldala van és bárki tudna kapásból három-négy olyan terméket mondani, ami túl van árazva.
Most egy kerékpárzárat, hétköznapi nevén lakatot mutatok be, amely megszólalásig hasonlít arra az eszközre, amelynek feladata kerékpárunk lopás elleni védelme. Jelzem csak hasonlít.
Kapunk ugyanis a pénzünkért, egy hamis biztonsági érzetet nyújtó ipari hulladékot. Tény, egy elismert, hasonló paraméterekkel bíró lakat árának 50-70 %-áért. Miért is mondom ezt? Ránézésre kézbe fogsz egy vastag (20mm) kábelt, amelyben gyönyörűen selymesen csillogva fut az acél sodrony. Meggyőzőnek tűnik és megveszed. A gagyiság csak akkor jön elő, ha jó esetben mint én is a kulcs elhagyása miatt levágod a bringáról. Rosszabb ha a bringa helyén csak a levágott lakatot találod.
Közelebbről megvizsgálva azt tapasztaltam, hogy a 20 mm vastag kábelnél a műanyag borítás alatt a benne futó szépen csillogó sodrony csak 8 mm átmérőjű. A kezdeti sokkot még ki sem pihentem, amikor észrevettem, hogy a 8 mm átmérőjű sodrony is csak parasztvakítás, mivel a közepén 4mm vastag nylon kötél fut, ami köré a drótot szőtték. Ezek után gondolom senki nem lepődik meg, ha azt mondom a sodrony szálai is puhák akár a gemkapocs.
A bosszantó az, hogy erre semmi sem hívja fel a szerencsétlen vásárló figyelmét. Hogy mit tehetünk ez ellen? Gyakorlatilag semmit. Vagy húst a húsboltból, bringát a bringaboltból elvet követve csak márkás kiegészítőket vásárolunk olyan gyártóktól, akik azon termékek készítésére specializálódtak. Abban bízva (a hangsúly a bizalmon van), hogy a relatíve drágább termék ténylegesen az lesz, aminek látszik. A matrica márkák, pedig mennek a lecsóba!