Útmutató, hogy közelebb kerülj az ideális értékhez.
A kerékpár optimális menettulajdonságának kialakításában óriási szerepet játszik a kétkerekűd gumijában található nyomás. A gumik oldalfalán található gyártó által javasolt minimális és maximális nyomás igen kevés gyakorlati információt tartalmaz. Hiszen az csak azt a két szélső értéket mutatja, amelyek között az adott külsőt használhatod.
Ebben az útmutatóban megmutatjuk, hogyan tudod a bringád guminyomását a legjobban személyre szabni.
Figyelem! Ez az írás tájékoztató jellegű, amely irányt mutat a kerékpárod keréknyomásának beállításához. A lentebb ismertetett elvek szerint beállított nyomás pontossága nem ad 100%-os helyes eredményt, de egy amatőr bringásnak tökéletesen megfelel. A jelen útmutató segítségével számolt adatokat felülírja az adott külsőn szereplő minimális és maximális érték. Azokat átlépni sem fölfelé, sem lefelé nem szabad.
Miért fontos az, hogy optimális nyomás legyen a kerekeidben?
A gumiabroncsok nyomása hatással van a gumik teljesítményére: befolyásolja egyrészt a tapadást, másrészt a gördülési ellenállást.
Mi a tapadás?
Minél nagyobb felületen érintkezik a bringád gumija a talajjal, annál nagyobb a tapadása. Ez ugye kerékpározásnál egyrészt jó, mivel kisebb a megcsúszás veszélye. Gondolj csak laza erdei talajokra. Másrészt a túlzott tapadás miatt nagyobb erőt kell kifejtenünk a lábunkkal, illetve alacsonyabb sebességgel tudunk haladni. Ennek hátránya az aszfalton történő bringázásnál könnyen érezhető.
Mi a gördülési ellenállás
A gördülési ellenállás az az érték, amely megmutatja, hogy mekkora súrlódás lép fel a gumiabroncs és az út között, minél nagyobb a súrlódás, annál nagyobb az ellenállás. Az alulfújt gumiabroncs túlságosan nagy felületen érintkezik az úttal, ezért túl nagy a gördülési ellenállása. Talán meglepő infó, de a túlfújt gumiabroncs is növeli a gördülési ellenállást, mivel folyamatosan ugrál a talajon, és nem pedig gördül rajta.
Miért is fontos ez nekünk?
Nézzük ezt meg egy másik oldalról is. Ahhoz, hogy a kerékpárodat tekerd, energiát kell befektetned. Az, hogy ez számodra mennyi energiabefektetést jelent azt rengeteg tényező befolyásolja. Így a keréknyomás is. Ha a kerékpárod teljesítményét akarod növelni, azt legkönnyebben a kerekek fejlesztésével tudod megtenni. Minél könnyebb egy kerék, annál könnyebb azt gyorsítani, fékezni, azaz kevesebb energiádba kerül. Ezt segíti elő egy könnyű külső gumi.
Ha ezt a külsőt a megfelelő nyomáson használod akkor optimális lesz a tapadás és a gördülési ellenállás. (Figyelem a gördülési ellenállás nem csak a gumi mintázatától függ!) Ez túrázás során a későbbi elfáradásodban, és az átlagsebességed növekedésében jelentkezhet.
Tehát az optimális tapadási és gördülési ellenállás elérése érdekében fontos, hogy a bringád gumiját a megfelelő nyomáson használd!
Alacsony nyomás előnyei:
- nagyobb kényelem
- több tapadás
- alacsonyabb gördülési ellenállás terepen
Magas nyomás előnyei:
- kisebb a felütéses (kígyóharapásos) defekt esélye
- kisebb kopás
- alacsonyabb gördülési ellenállás aszfalton
A guminyomást befolyásoló egyéb tényezők
Tömlős vagy tömlő nélküli gumi
Az optimális gumiabroncsok nyomás beállításakor mindenképp vedd figyelembe, hogy a bringád kereke tömlős, vagy tömlő nélküli gumival rendelkezik.
A tömlős gumiabroncsok sérülékenyebbek, ha alacsony nyomáson használod. Mivel hajlamos a belső kicsípődésre (kígyóharapásos defekt). Ez a tömlő nélküli rendszernél a belső hiánya miatt, - minő meglepő - nem fordulhat elő. Csípődés veszélye miatt mindig magasabb nyomáson kell használni a belsővel rendelkező kerekeket.
Az út minősége
Aszfalton a megfelelő nyomás kiválasztása viszonylag egyszerű. A jó minőségű kátyú és utólagos foltozás nélküli utak esetén az abroncsnyomást fel lehet fújni a gumin jelzett felső érték közelébe. Városi közlekedés esetén, ahol rosszabb utakra útpadkákra kell számítani a nyomást jelentősen csökkenteni kell.
Földutakon az alacsony nyomás jelentősen növelheti a kerékpáros kényelmét, de a defekt veszélye egyre jobban nő. A gördülési ellenállás a puhább talajon az alacsony nyomással csökken. Aszfalton, viszont ahogy fentebb említettük nő. Vegyes használatnál nehéz az optimális nyomást beállítani, ha csak nem akarunk folyamatosan ezzel vacakolni menet közben.
A megfelelő nyomás
A bringád gumijának nyomása függ a bringád típusától (országúti, MTB, trekking) a külsőd típusától, a súlyodtól, az útviszonyoktól, az időjárástól, valamint a hőmérséklettől.
Hegyikerékpár gumiabroncsok nyomása
A hegyikerékpárokat alacsonyabb nyomáson üzemeltetik, mint az aszfaltos gumikat, hogy nagyobb tapadást biztosítson.
A javasolt nyomás hegyikerékpárokon ≈ 70 kg-os bringások számára:
- tömlős abroncs esetén: az elsőben 2,5 bar (36PSI) / a hátsóban 2,6 bar (38PSI)
- tömlő nélküli gumik esetén: az elsőben 1,8 bar (26PSI) / a hátsóban 1,9 bar (28 PSI)
Ha nehezebb vagy, mint 70 kg, akkor adj a nyomáshoz 5 kg-onként 0,1 bárt.
Országúti bringák guminyomása
Ezeket a kerékpárokat nagyobb nyomáson üzemeltetik, mint az MTB-k gumijait, az alacsonyabb gördülési ellenállást elérése miatt
Javasolt nyomás országúti kerekekben (25 mm gumi szélesség esetén) ≈ 70 kg kerekesek esetén:
- tömlős abroncs esetén: az elsőben 6,2 bar (90PSI) / a hátsóban 6,4 bar (93 PSI)
- tömlő nélküli gumik esetén: az elsőben 5,5 bar (80 PSI) / a hátsóban 5,7 bar (83 PSI)
Ha nehezebb vagy, mint 70 kg, akkor adj hozzá 5 kg-ént 0,1 bárt. Ha 70 kg-nál könnyebb vagy, akkor viszont vonj le 5 kg-onként 0,1 bárt.
Cyclocross / Gravel kerékpár abroncsnyomás
Ezeket a bicókat nagyobb nyomással használjuk, mint a hegyikerékpárokat, de alacsonyabb nyomással, mint a keskenyebb országútikat. Ez a nyomás nyújtja a legjobb kompromisszumot a tapadás és a gördülési ellenállás között.
A javasolt gumiabroncsnyomás (35 mm gumiszélesség esetén) ≈ 70 kg kerekesek számára
- tömlős abroncs esetén: az elsőben 3,3 bar (48 PSI) / a hátsóban 3,5 bar (50 PSI)
- tömlő nélküli gumik esetén: az elsőben 2,5 bar (36 PSI) / a hátsóban 2,6 bar (38 PSI)
Ha nehezebb vagy, mint 70 kg, akkor adj hozzá a nyomáshoz 5 kg-ént 0,1 bárt
Trekking / városi kerékpárok ideális nyomása
A gumiabroncs térfogata hasonló a cyclocross kerékpárok gumijához, így a nyomás is hasonló.
Javasolt gumiabroncsnyomás (35 mm gumiszélesség esetén) ≈ 70 kg kerekesek számára
- tömlős abroncs esetén: az elsőben 3,4 bar (50 PSI) / a hátsóban 3,8 bar (58 PSI)
- tömlő nélküli gumik esetén : az elsőben 2,6 bar (38 PSI) / a hátsóban 2,75 bar (40 PSI)
Ha nehezebb vagy, mint 70 kg, akkor adj hozzá a nyomáshoz 5 kg-ént 0,1 bárt
A gumiabroncs nyomásának beállítása nedves körülményekhez
Nedves körülmények között csökkentsd a gumi nyomását. Ez 0,1-0,2 bárt jelent a helyesen beállított nyomáshoz képest.
Ha a fentieket betartod jó irányban haladsz. Ha maximalista vagy próbálj ki néhány nyomásbeállító programot, ahol több-kevesebb adat megadása után számol neked a rendszer.
Támogasd a működésünket
Ha tetszett a cikk, kérlek támogasd a munkánkat önkéntes adománnyal a Revolutos számlánkra bankkártyás fizetéssel. Ezáltal még több hasonló cikket fogunk tudni készíteni a szórakoztatásodra.
Hogyan működik az adományozás?
Köszönjük!
Ha ennél pontosabbat akarsz
Az alábbiakban rövid leírást adunk az általunk az egyik jól parametizálható keréknyomás beállító oldal használatáról az oldal az axs.sram.com.
- Állítsd be, hogy kilogramm vagy font legyen a súly mértékegysége
- Állítsd be, hogy PSI vagy BAR legyen a kiszámolt nyomás értéke
- Add meg a súlyodat
- Válaszd ki milyen bringád van (sajnos a Trekking mint külön állatfaj hiányzik, a Gravel az ami a legközelebb áll hozzá)
- Bepipálhatod, hogy a számolás a kiválasztott bringa típusához beállítson alap értékeket (nem kötelező)
- Add meg a bringa súlyát (ha csomagod van azt is számold hozzá)
- Válaszd ki a felni átmérőjét
- Állítsd be az első és hátsó gumi szélességét
- Írd be a felni belső szélességét (ha bepipáltad a "Use preset values"-t korábban, akkor ki van töltve egy alap értékkel, egyébként ez leolvasható a felniről, pl: 25-622 = 25mm)
- Válaszd ki az első és hátsó gumi köpenyének fajtáját (standard, megerősített falú, kettős rétegű)
- Válaszd ki a felni profil típusát (belsős, szingó (ragasztott), tubeless peremes (vagy kampós), tubeless perem nélküli)
- Válaszd ki, hogy száraz vagy vizes körülményekre akarod beállítani a nyomást
- Nyomd meg a CALCULATE gombot az eredmények megtekintéshez.
Kérdés kell-e ez a pontosság? Hiszen menet közben a levegő hőmérsékletének növekedése, vagy csökkenése a kerékben beállított nyomást is befolyásolja...