A tavalyi tapasztalataim alapján készült
Tavaly teljesen megfertőzött a bikepacking bringázás. A Balaton Bike Derby és a Hungarian Divide élményei egyértelművé tették, hogy 2022-ben ismét rajthoz állok. A kalandtúrák tapasztalataira alapozva az idén egy új, erre a célra átalakított bringával indulok el.
Mielőtt bemutatnám a bringát leszögezném, hogy itt nincsenek kőbevésett szabályok. A tavalyi évben bebizonyítottam, hogy akár egy alsó kategóriás trekking bringa is tökéletesen megfelelhet a célnak. Igazából a több napos kihívás teljesítése csak 20-30%-ban függ a bringától. A többi rajtad múlik. Nem is igazán a testeden, hanem az agyadon.
Mikor elkezdett bennem formálódni a leendő kerékpár körvonala az már az elején tudatosult, hogy merev farú montiban gondolkozom. Kicsit gyenge a csuklóm, így a merev villa ötletét kapásból elvetettem, illetve a gravel bringát is, mivel a koskormány nem az én világom. (Próbáltam többször is, nekem nem jön be.) Az össztelós montinál viszont a nyereg mögé helyezett táskába érhet bele a hátsó kerék. (Legalábbis a Merida One-Twenty-nél ez a tapasztalatom.)
A kiindulási alap Merida katalógus fotó
Abban is biztos voltam, hogy az alsó kategóriából választok bringát. Ennek prózai oka volt. Ez a megmérettetés rendkívül igénybe veszi a váltó és a hajtás rendszert. Nem ez a fő bringám, így egy alacsony karbantartási költséggel rendelkező, megbízható típust kerestem. Ez a döntésem ugyan a bringa súlyában jelentkezni fog, de a Divide-on az élményre és nem az első helyre hajtok, így ez nem gond.
A lehetőségeket mérlegelve egy Merida Big Nine 60 X2-nél döntöttem. Ez egy 2X9 sebességes Altus/Acera szettel szerelt Rock Shox villás bringa. A kerékpáron több átalakítást végeztem, mire megépült az, amit szerettem volna. Nézzük ezeket sorjában.
Először is a tavalyi tapasztalatom alapján lecseréltem az „Top Swing”-es első váltót „Side Swing”-esre. Sajnos a kerékpár tervezésnél ma uralkodó design a célszerűség rovására ment. A rejtett kábelezésre gondolok. A váltó és a fék kábeleket rejtve a vázon belül vezetik. A váltónál így a lehető legrosszabb helyen a középcsapágy ház alatt bújnak elő ezek és itt, a legkoszosodósabb részen haladnak tovább. Jó esetben a hátsóváltó bowdenje végig tokozott a váltóig, az első váltóé azonban a középcsapágy ház alatt a szabadba tör és csupaszon közelíti meg azt. A hátsó kerék mindent ráhord: száraz időben a port, esőben a vizet és a sarat. Ezek a bowdenre rákerülve növelik súrlódást, a váltás nehezebbé és pontatlanabbá válik. Pokollá téve a bringás életét. Tavaly ez okozta az legnagyobb műszaki problémát. A új Merida bringa váza viszont lehetővé teszi a „Side Swing”, azaz oldalhúzású váltó fölszerelését. Így a bowden tokozva jut el a váltóig megszüntetve ezt a műszaki problémát.
Az új Alivio első váltó
Ezt a lyukat még el kell fedni. Remélem a Merida Concept Storeban tudnak segíteni
Lecseréltem a Shimano „EZ Fire” fékváltó karokat. Ez saját igényem volt. Nem szeretem ezt a rendszert. Vettem két különálló fékkart a hidraulikus fékekhez. Otthon találtam egy 9-es Acera hátsóváltó kart, illetve beszereztem egy Alivio Rapidfire Plus Mono első váltókart, amelyen egy kar vált lefelé, illetve fölfelé. Kíváncsi voltam milyen használni, egy ilyet és most itt volt a lehetőség. Tapasztalataimról majd egy cikkben beszámolok nektek. A trekking bringám Deore hátsóváltóját átszereltem erre. Az ezen lévő Altus, pedig ment a másikra. (A Deore egy „Shadow” váltó. Agresszívabb megjelenésű, így jobban illik egy montira, mint az ezen lévő, még a 90-es évek design-ját követő szelídebb Altus.)
A bringa kapott a kormányra egy szarvat. Igen, tudom ma már nem divat. Viszont napi 100 km fölötti tekerésnél nagyon jól jön a kezemnek, ha tudom a kormánypozíciót változtatni. Ráadásul defektnél sem utolsó szempont, hogy kényelmesebbé teszi a fejre fordított bringa a szerelést. Ha már a kormánynál tartunk, akkor megemlítem, hogy az eredeti markolatot lecseréltem egy kényelmesebb fogású piros szilikon markolatra. (Tudod, a piros gyorsabbá tesz!)
Átalakítások a kormányon
Kerekeknél is történt változás. A gyári Merida (Kenda) külsőt cseréltem a Schwalbe Hurricane gumira. Ezt a mintát tavaly újították meg, már akkor is szemezgettem vele. Most, a forgalmazó a Paul Lange Hungary Kft meglepett egy párral, így lesz majd róla egy tartós teszt cikk is. A belsők is lecserélésre kerültek. Jobb szeretem a presta szelepeseket. Ezen kívül defektgátló folyadék került beléjük. Évek óta a Schwalbe-t használom, most viszont szintén teszt cikk születik a Zefal Z-Sealant folyadékról.
Új gumma. Az első tesztek igen jó benyomással zárultak
A piros gyorszárak, szelep sapkák és ahead kupak az én ízlésem miatt került a bringára. (Említettem már: a piros gyorsabbá tesz.) Jó, a szelep sapka egyben szerszám is: Ki lehet vele csavarni a szelep belsőt, ami jól jön, ha a defekt gátló folyadék eltömíti azt. Bár ilyet a Schwalbe folyadékánál nem tapasztaltam.
A piros, gyorsabb...
Elkészült a kalandtúra bringám. Azaz, csak majdnem. Márciusban kap egy SP agydinamós első kereket, egy Axa lámpával, amelyen van egy USB kimenet, így napközben tudom tölteni az elektromos kütyüket. A rendszert november óta tesztelem a napi szaladgálós, munkábajárós gépemen.
Ilyen lett. Kinézetre nem, működésügyileg nagyságrendeket változott. Már csak a csomagok hiányoznak róla.
Ez a kerékpár az én igényeim szerint épült. A tiéd biztos másmilyen lesz. Remélem adtam néhány ötletet az építéshez. Egy valamit jegyezz csak meg: Sose a nagy túra előtt építs be új alkatrészt, hanem előtte és teszteld néhány rövidebb út során.