Egy cikk a tárcsafékek egyik legfontosabb részeiről.
Korábban cikkeztünk a fékfolyadékokról, amelyek a karbantartás során lecserélésre kerülhetnek. Most ismerjük meg a fékrendszer kopó alkatrészeit, a fékpofákat és a féktárcsákat.
Hogyan működnek a hidraulikus fékek
A hidraulikus fékek megjelenése forradalmasította a kerékpárok fékrendszerét. A hegyikerékpározás világából indultak, és ma már szinte teljesen kiszorították az egyéb megoldásokat. A rendszer alapelve egyszerű: az egyik ponton kifejtett erőket (fékkar) egy összenyomhatatlan folyadék segítségével egy másik pontra (fék nyereg) továbbítjuk. A rendszer működtetéséhez alkalmazott kezdeti erő a folyamat során megsokszorozódik. A szorzás mértékét a fékkarban lévő dugattyú és a féktestben lévő dugattyú(k) méretének összehasonlításával lehet megállapítani. Az áttételezés adja, hogy könnyű és hatékony fékezést biztosít számunkra a hidraulikus fék.
A féktestben lévő dugattyúk tolják a fékbetéteket a féktárcsákhoz, amelyek a fékezést biztosítják. Mivel a fékezés során a fékbetét és a tárcsa érintkezik egymással közvetlenül, így gondolom mindenki számára egyértelmű, hogy nagyon sok múlik a minőségükön.
Fékbetétek
A fékbetétek anyaga sokféle lehet. Ugorjunk bele, és nézzük meg a különböző fékbetétanyagokat és azok tulajdonságait.
Fékbetétek
Szerves (Organikus)
A szerves fékbetétek anyaga maximum 30%-ban tartalmaznak fémet. Manapság olyan anyagok variációjából állnak, mint a gumi, a kevlár és még az üveg. Korábban -betiltásáig- ide tartozott az a azbeszt is.
A szerves fékbetétek előnye, hogy olyan anyagokból készülnek, amelyek kopásuk során a környezetre kevésbé szennyezőek. Lágyabbak, mint más fékbetétek, aminek következtében csendesebbek. Lágyságuk miatt kevésbé koptatják a féktárcsát. A szerves fékbetétek azonban gyorsabban elhasználódnak, és különösen rosszul teljesítenek nedves, körülmények között. (Az Egyesült Királyságban élő bringás honfitársainknak ez fontos lehet...)
A szerves betétek tehát valószínűleg jobban megfelelnek a kevésbé agresszív, többnyire száraz körülmények között történő bringázáshoz.
Fél fémes (Semi-metalic)
A fémes fékbetétek fémtartalma 30% és 65% között változhat. A magasabb fémtartalom jelentősen javíthatja a betét élettartamát, mivel a fém lassabban kopik, mint a szerves anyagok. A hőelvezetés is javul, mivel a hő a betét anyaga és az alátétlemez között kerül átadásra. Hátrányai közé tartozhat a használat során megnövekedett zaj, és a keményebb keverék a féktárcsa erősebb kopását jelenti.
Fémes (Szinteres)
A szinterezett fékbetétek keményített fémes összetevőkből állnak, amelyeket nyomás és magas hőmérséklet köt össze. Ennek a keveréknek az előnyei a jobb hőelvezetés, a hosszabb élettartamú fékbetét, kiváló teljesítmény nedves körülmények között. Ennek hátránya a nagyobb zaj, a hosszabb bekopási idő és bemelegedésig gyengébb kezdeti fékerő. Csak edzett, hőkezelt - (drágább)- féktárcsával használható.
Miután megbeszéltük a fékbetétek anyagát, ejtsünk pár szót az ezt hordozó felületről az alap lemezről. Négy alapanyagból készül: acélból, rézből, titánból, vagy alumíniumból.
- Acél alaplemez: (minden esetben festett) A fékezéskor keletkezett hőt lassabban vezeti el a dugattyúhoz, a többihez képest kedvezőbb az ára. Versenyzők számára izgalmas, hogy 30%-kal nehezebb az alu verziónál. Kicsit jobban kell figyelni rá, hiszen korrodálódhat, ha lekopik róla a festék.
- Réz alaplemez: Olcsó, az acéllal szemben korróziómentes anyag, viszonylag jó a hőelvezetése, de nehéz.
- Titán alaplemez: könnyű, korróziómentes alapanyag, cserébe nagyon drága. Leginkább versenyzők használják.
- Alu alaplemez: az acélnál és a réznél könnyebb, korrózió mentes. A hűtőbordás fékbetéteket alu alaplemezből alakítják ki. Hűtőborda hiánya esetén a jó hővezető képessége miatt ez tudja a hidraulika folyadékot a legkönnyebben felmelegíteni. Viszonylag drága az ezt használó fékbetét.
Féktárcsák
A forgórészek mérete közvetlen hatással van a fékerőre. Minél nagyobb a féktárcsa, annál nagyobb teljesítményt produkálhat ugyanaz a fék. A tárcsák mérete általában 140 és 220 mm között mozog. A kisebb tárcsák a túrázáshoz (140 - 160), legnagyobbak a downhillezéshez készültek.
A tárcsa kialakítása
Kialakításának fontos jellemzői a keménység, a vastagság és a súrlódási felület nagysága.
A féktárcsa gyártásához használt anyagnak keménynek és tartósnak kell lennie, mivel a betétek anyaga komoly erőket fejt ki, amely közvetlen hatással van a kopására. Fontos, hogy falvastagsága végig azonos legyen, különben fékezéskor pulzáló fékérzetet adna, amely nem csak kényelmetlen, hanem a fékezés erejét is befolyásolja. A súrlódási felülete sokféle kialakítású lehet, amely közvetlen hatással van a betétek élettartamára is.
Hat csavaros vagy CenterLock?
A ma forgalomban lévő tárcsák felfogatásuk szerint két típusúak lehetnek: 6 csavaros (ISO szabványos ),vagy CenterLock -os (Shimano szabvány). Mindkettőnek megvannak az előnyei és hátrányai.
A 6 csavaros (ISO szabványos ),és a CenterLock -os (Shimano szabvány) felfogatásos tárcsák
6 csavaros
Ez a ma használatos leggyakoribb rotorrögzítési rendszer, amelyet az 1990-es évek végén minden gyártó elfogadott. A más termékekkel való keresztkompatibilitás ritkán jelent problémát. A hat rögzítőcsavar leszerelése néha nehézkes lehet, fennáll a veszélye annak, hogy a csavar fejében lévő menet tönkretétele miatt az egész kerék a kukában végzi.
CenterLock
A Shimano CenterLock rendszer kiküszöböli a csavarok kicsavarhatatlansága miatti kerék tönkretételt. Itt nincs csavar, ami miatt aggódni kellene, csak egy középső rögzítőgyűrű. A fel- és leszerelés egyszerű és gyors, de egy CenterLock szerszámot igényel. (Vagy egy szabványos monoblock kiszedőt.) Sajnos az előbbinél kevésbé elterjed így kevesebb agy és tárcsa gyártó termékei közül lehet választani. Egy adapterrel viszont átalakítható 6 csavaros tárcsák fogadására.
Két darabból álló féktárcsák
A 2 darabos tárcsákat a magasabb árfekvésű fékrendszerekben használják. A szabványos rozsdamentes acél tárcsákkal ellentétben itt a rozsdamentes acél súrlódási felületet kombinálják alumínium rotorral. Előnye, hogy a tárcsa könnyebben és gyorsabban hűl, mint az egyrészes acél. Ez közvetve segít, hogy a fékfolyadék minél lassabban melegedjék. A kétrészes tárcsa emellett könnyebb is mint az acél.