Bafang átalakító szett a gyakorlatban.
Sokak fejében megfordult már az, hogy kedvező áron jó lenne villanybringára szert tenni, sőt legjobb lenne a jelenlegi kerékpár átalakítása. Szerencsére ez ma már nem lehetetlen, hiszen hazánkban is elérhetőek a Bafang átalakító szettek.
Az utólagos motor beépítésnél három lehetőségünk van. Építhetjük azt az első, vagy a hátsó kerékbe, illetve a jelenlegi hajtómű helyére. Mi most a középmotoros szettet fogjuk közelebbről megismertetni veletek.
Jogszabályi háttér
Mielőtt azonban belecsapnánk a közepébe, ismerjük meg a törvényi feltételeket. Ez azért fontos, mivel a KRESZ szabályai szerint a járművezető felelőssége -azaz a TIÉD kedves olvasóm-, ha nem a jogszabályi előírásoknak megfelelő járművel veszel részt a közúti forgalomban!
28. § (2) Az R. 1. számú függelék II. fejezet - kerékpárokra és elektromos kerékpárokra vonatkozó jogszabály
"r/1) Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti maximum 25 km/h sebességig. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el."
Magyarul, ha biciklizni szeretnél, akkor a beépített motor maximum 300 W teljesítményű lehet, amely 25 km/h sebességig segítheti a kerékpárt, utána ki kell kapcsolnia. Valamint fontos, hogy a rásegítést csak pedálozás közben adhat.
Tehát, ha a bringád nagyobb motor teljesítménnyel, vagy magasabb sebességig segít, esetleg gázkarral rendelkezik, akkor az segédmotoros kerékpárnak minősül, amihez vezetői engedély, felelősség biztosítás és bukósisak szükséges.
A Bafang középmotoros átalakító szettje
Magyarország legnagyobb Bafang forgalmazójának a FlyBike Team oldalán szétnézve, a fenti feltételeknek egy átalakító szett felet meg, amely egy Bafang 250W-os motort, egy TFT DPC-18 színes LCD kijelzőt foglal magába. Ez a szett mindent tartalmaz ami a beépítéshez és a használathoz szükséges. Az akku választható pénztárca és használat függvényében: 14 (~504 Wh) és 17.5 Ah (~630 Wh) kapacitással vázra szerelhető, illetve 20 Ah (~720 Wh) csomagtartóra szerelhető változatban.
A vevőnek az aksin kívül még azt kell eldöntenie, hogy az első lánckerék milyen fogszámú legyen. Rendelhető 44, 46, 48 és 52 fogas változatban is. (Ha nem tudod eldönteni, akkor maradj a 44 fogas verziónál.)
Ugyanennek a szettnek létezik 10 féle választható kijelzővel rendelhető változata is, az egyszerű, kicsi, egyszínű kijelzőtől a telefon méretű színesig. Mindenki megtalálja a neki megfelelőt. Viszont az nem tartalmaz akkumulátort, azt külön kell megvenni hozzá. Ebben az esetben amire figyelni kell, hogy a 250W-os motorhoz csak 36V-os akkuk közül válogathatunk.
A szettek nem tartalmazzák a váltószenzort, ezt is érdemes még beszerezni agyváltós és hátsó láncváltós kerékpár esetében, hogy a váltás közben a rásegítést lekapcsolja a rendszer. Ezzel óvva a lánc és a fogaskerekek élettartamát.
A Bafang rendszer 1. 7. 8 és 9 sebességes rendszerrel kompatibilis, de a Flybike-nál kapható 10 sebességes rendszerhez kialakított lánctányér, így az sem okoz gondot, ha hátul 10 sebességes a bringád.
Ennél a rendszernél első váltó használata nem lehetséges. Hiányát szerintem senki sem fogja érzékelni. Megsúgom viszont az érdeklődőknek, hogy folyamatban van egy BAFANG motorral kompatibilis első váltórendszer szabadalom az EU-ban.
Miért a Flybiketól érdemes megrendelni a szettet
A cikk írása során felmerült bennem ez a kérdés. Erre a forgalmazótól az alábbi választ kaptam:
Elsősorban a garancia miatt. A távol-keleti webshopok nem EU szabályozás alapján intézik a garanciális problémákat, a visszaküldés horror összeg és hónapokat vesz igénybe, a végeredmény (bevizsgálás) pedig nagy valószínűséggel elutasító lesz (nem garanciális probléma.)
Másrészt a BAFANG többféle specifikációval gyártja az átalakító szetteket, ezeket a Flybike Team több mint 6 éve folyamatosan monitorozza és teszteli. Az általunk forgalmazott szettek mind egységesek, egymással kompatibilisek, saját kipróbált, bevált standard alapján gyártatjuk a motorokat. Ez fontos a későbbi karbantartás, fejlesztés miatt. Nálunk egységes csatlakozók, minőségi és megfelelő kábelek, kiegészítők elérhetőek. Az alin vásárolt motorok beépítését, szervizelését nem is vállaljuk, mert korábban sokszor más-más csatlakozóval, fordított apa-anya dugóval és noname kínai cellákkal ellátott akksival találkoztunk.
Beépítés
Ha megvettük az átalakító szettet, már csak be kell szerelnünk gondolhatnánk, de nem. Első utunk a bringánkkal egy kerékpár szakszervizbe vezessen, ahol a kerékpár teljes átnézését, javítását, kopott alkatrészek cseréjét kérjük. Hiszen az átalakítás során így lesz a legkevesebb probléma, illetve ha kész a villanyosított bringánk, így lesz azon a legteljesebb az élmény.
Mielőtt neki esnénk a szerelésnek nézzük meg kell-e valamit vennünk a bringához. Itt a fék és váltókarok környékén lehetnek kompatibilitási problémák. Ugyanis ha a fék- és váltókarok egy egységet képeznek (fékváltókarok) akkor ott előfordulhat csere.
Az átalakító szettet rendelhetjük mechanikus e-fékkarral (bowdenes fékekhez) vagy fékszenzorral (elsősorban hidraulikus fékekhez ajánlott használni). A mechanikus e-fék esetén új érzékelővel ellátott fékkarokat szerelhetünk fel a kormányra, fékszenzor használata esetén a meglévő fékkarunkra szerelünk egy mágneses érzékelőt. Mindkét rendszer lényege az, hogy a fékkar meghúzása esetén a motor hajtását lekapcsolja.
Októbertől pedig kapható lesz egy kimondottan mechanikus fékváltókarhoz való, egyszerűen telepíthető átalakító is
E-fékkar vagy fékszenzor?
Egybeépített fékváltókarok esetén a fékszenzor használata lehet egy költségkímélő megoldás, hiszen akkor a meglévő alkatrészeket használjuk. Hátránya, hogy az első fék esetén tovább nézegethetjük a funkcióját vesztett váltókarunkat, ami valljuk be elég tré! Ha csak egy első e-fékkart vásárolunk hátulra pedig egy fékszenzort, akkor a két fékkarunk tuti különbözni fog egymástól. Ez hasonlóan igénytelen megoldás, mint az előbbi. Legjobb ha a két e-fékkar választunk és mellé vásárolunk még egy rendszerünkkel kompatibilis váltó kart a hátsóváltóhoz.
Ezek után jöhet a szerelés. Ha meg van a hajtókar leszedéséhez, illetve a középcsapágy kiszedéséhez szükséges speciális célszerszám, akkor akár saját magad is neki ugorhatsz, ha nem, akkor vidd el egy bringaboltba, sőt egy olyanba, ahol csináltak már ilyesmit.
- Első lépésként szereljük le a fölös alkatrészeket a kormányról és a középcsapágyházból. Majd kezdődhet az építés.
- A kulacstartó szemekre felkerül az akkumulátor tartó, a kormányra a rendszer új fékkarjai, a hátsóváltó karja, a középcsapágy házhoz a szerelt motor egység.
- Felszereljük a hajtókart és visszakerül a hajtásrendszerre a lánc. Hajtókarnál az egyik a jobbos, a másik balos.
- A hátsókerékre egy küllőmágnest rakunk, illetve a láncvillára a rendszer egyik apró, de fontos elemét a sebesség szenzort kell felszerelnünk úgy, hogy a küllőmágnes és a szenzor között, csak néhány miliméter hely maradjon.
- Bekötjük a fékeket és a váltórendszert.
- Felkerül a kormányra a kijelző és rásegítést állító kar.
- Nincs más hátra mint néhány vezeték csatlakoztatása a motorhoz, az akkumulátorhoz, a fékkarokhoz a kijelzőhöz. Ez elsőre bonyolultnak hangzik, de szerencsére a színkódok és a csatlakozás különböző típusai miatt elronthatatlanok. Kész vagyunk? Igen, hisz a rendszer működik, de mégsem.
- A fölöslegesen kilógó vezetékeket szépen elrejtjük, illetve ízlésesen elrendezzük a vázon futó vezetékeket. És igen, most már menetkész a villanyosított bringa.
Menet közben
Kész vagyunk indulhat a próbakör. A kerékpár kényelmességéről, ergonómiájáról itt nem érdemes beszélni, hiszen hozott anyagból dolgoztunk. Nézzük inkább a Bafang átalakító szettet. A motor a középcsapágy ház előtt stabilan áll. Nem mozog, nem lötyög, pedig gyakorlatilag egyetlen csavar szorítja és pozicionálja azt a középcsapágyháznál.
Az akkumulátor szintén stabilan áll a helyén. Én nyugodtabb lennék, ha három csavar fogná (ez kivitelezhető is lenne), de úgy tűnik rendben van a felfogatás.
A kormányra szerelt kijelző szép színes, rengeteg információt tartalmaz és érdemes kicsit tanulni a menüjét, hogy ki tudjuk használni a képességét. (Pl.: világítás be/ki kapcsolása, séta funkció, stb). A motor sebesség szenzoros, ami ugye kevésbé érzékeny mint a nyomatékszenzoros rendszer. (Meg olcsóbb is!) 9 fokozatban tud rásegíteni a hajtásra, amely így elsőnek túl sok opciónak tűnik. Sajnos ezek a rendszerek az elméleti hatótávolságot nem számolják, csak az akkumulátor töltöttségét jelzik ki. Ez elsőre kényelmetlennek tűnik, de hosszútávon megszokható, lehet vele élni.
Összességében a Bafang átalakító szett egy működőképes alternatívát jelenthet azoknak, akik meglévő kerékpárjukat akarják átalakítani. Egy esetben nem látom értelmét: ha valaki egy túlságosan leharcolt, vagy egy alsó kategória színvonalát sem elérő hipermarketben, barkácsboltban vásárolt kerékpárra akarja ráültetni a rendszert.
(Támogatott tartalom)