Egy klasszikus monti új élete.
Bevallom férfiasan, tavaly ősszel már nagyon megbántam, hogy eladtam trekking bicajom. Úgy éreztem, kellene valami gyorsabb két kerekű, mint a 29-es, merevfarú montim. Az országúti bringa vásárlását azonban elvetettem, mert nem szeretem a koskormányt. Első körben csak egy pár keskeny 26-os aszfaltgumiban és egy klasszikus MTB-ben gondolkodtam.
Robi barátommal beszélgetve ő mindenképp a 700-as (28-as) kerékméretet javasolta. Én meg az alacsony költségvetés miatt az otthon jó részt fellelhető alkatrészeket szerettem volna felhasználni.
Így fér el a 26" kerék helyén a 700-as. Van ott hely bőven!
A probléma itt van: a 26 kerékhez tervezett féktüskére szerelt fék nem éri el a 700-as kerék fékező felületét.
Az lehet, hogy nem köztudott, de az országúti bringák gumija nem túl magas és ezért szépen elfér a 26-os kerék helyén. Így könnyen építhető hibrid bringa. A bökkenő csak az volt, hogy én egy otthon álló, 1998-as acél Magellan Scutum hegyikerékpár vázra akartam sietős bicót építeni, amin még tárcsafék felfüggesztési opció sincs.
Erre Rob bedobott 3-féle megoldást, amit az AliExpress kínált. (Két 26-ról 28-ra alakító adaptert, valamint egy speciális V-féket, ami mindkét keréknél használható) Innentől a fantáziám és a kísérletező kedvem beindult. Nézzük mit lehet ebből kihozni.
A megoldást az Aliexpess szállította.
A bringaváz és a villa adott volt. Alkatrészes dobozaimat áttúrva találtam egy jó Vetta nyerget. Egy rövid kanalas XT hátsó váltót egy Sachs Centera első váltót. Egy Shimano DX fék szettet. Kaptam egy országúti kerék- és egy váltókar szettet. Minden fontos dolog meg volt, hogy elinduljon a projekt.
Miután megjött a csoda fékátalakító, neki is kezdtem az építkezésnek. Az első bökkenő természetesen a fékátalakítóval volt. Ezt ugyanis olyan vázakhoz tervezték, amelyeknél a féktüske kicsavarozható. Úgy ülne ugyanis a vázra fel, hogy a tüskét kicsavarva, egy hozzáadott rövid imbusz csavarral rögzítheted az adaptert, amiből a megfelelő magasságban kiáll az új féktüske.
Az én vázamon (mint a régi acél vázakon általában) azonban a tüske nem csavarható ki. A modern technika azonban gyorsan orvosolta ezt a problémát 4 darab 3D nyomtatott alkarész segítségével. Az ajándék kerekek beszerelésével kezdett pofásodni a bringa.
A egy gyönyörű hajtókar és egy rövid kanalas XT hátsó váltó a múlt évezredből
Vettem egy új, alsó kategóriás Shimano két tányéros országúti hajtóművet. Felszereltem a váltórendszert és a fékrendszert. Végezetül bekötöttem a bovdenezést. Ekkor derült ki, hogy a két tányéros hajtóműhöz nem tudom jól beállítani az első váltót a 3 sebességes váltókarral. (Valami mindig hozzáért valamihez.) Így a hajtókart száműztem a bringáról. Túrtam otthon egy 3 tányéros Suginot, amin a nagytányér 48 fogú. Ezzel már sikeresen összeállt a váltás.
Itt már megmutatta kecses vonalait.
Az első rövid menet bebizonyította, hogy a gyári kormányszár nekem nagyon alacsony. Egyetemista koromban simán jó lett volna, de ma már nagyon kényelmetlenül alacsonynak éreztem. Vettem egy használt igen meredek stücnit, illetve a hajtókart ismét cseréltem. Rájöttem, hogy bőven elég lesz egy 44 fogú nagytányérral rendelkező is.
Az utolsó változtatásokkal úgy érzem elérte a bringa a végső formáját. Az első 20 km fölötti úton már mindennel elégedett voltam.
Jó döntés volt a Schwalbe Marathon classic gumija. Ennek szélessége csak 25 mm, ami egy vastagabb országútinak felel meg. A gumiban a nyomás 3 és 8 bár között széles határok között választható az útviszonyoknak megfelelően. Ráadásul igen jó a defekt védettsége.
A fékadapterről csak jókat írhatok. Bőven elegendő fékhatás érhető el még így is. Terveztem egy fékmerevítő felrakását is, de szerencsére arra nem kerül sor.
Egy klasszikus magyar monti új élete
Sikerült egy 12 kg körüli, sportos bringával gazdagodnom. Külön öröm, hogy egy igazi magyar ősmonti kapott új életet. Bárki, akivel találkoztam és megszemlélte kiemelte kecsességét. Komolyabb vallatása még csak ezután következik. Meglátjuk milyen 100 km fölötti túra távokon.