Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

Szerviz01

Tippek-trükkök.

Tavasszal, a jó idő beköszönésével előkerülnek téli álmukat alvó kerékpárok. Mielőtt azonban elindulnánk velük, fontos átnézni a műszaki állapotukat, és ha szükséges a hibákat javítani kell.

Első lépésként tisztítsd meg a kerékpárt. Optimális esetben csak a port kell róla letörölnöd, hiszen ősszel a szezon végén tisztán raktad el. (Amennyiben nem így történt, olvasd el A kerékpár általános tisztítása című cikkünket.) A tisztítás során koncentrálj a vázra. Keress rajta repedésre, utaló jeleket a hegesztéseknél, valamint a csövek horpadását figyeld. Ha találsz ilyet, irány a szakszervizbe!

Karbantartas1.2

Az esetleges festék leverődéseket javíthatod javítófestékkel, de egy egyszerű körömlakk is csodákra képes.

A következő lépésként nézd át a kerekeket. Az agyaknak kottyanás mentesnek kell lenniük, a küllőknek feszesnek. (Az az optimális ha mind meg van) Figyeld meg a kerék futását. Van-e benne „8”-as, vagy „tojás”. (A kerék oldal irányú ütése a „8”-as, függőleges irányú a „tojás”.) Ha találsz ilyen rendellenességeket, irány a szakszerviz.

Ha már a kerekeknél tartunk nézzük meg a gumikat. Ha le van eresztve, az nem jelent feltétlen defektet. Hiszen a téli hónapok alatt a belsők egész sok levegőt veszítenek. Fújd fel a tömlőket, egy pár óra múlva kiderül az igazság. Ha marad a nyomás, akkor nincs gond. (Nyomásmérős műhelypumpa ajánlott. Ráadásul ma már nem is nagyon drága.) Defekt esetén olvasd el A defekt című cikkünket.

Karbantartas6.1

Térjünk rá a külsőkre, ha az oldalfala végig repedt, vagy a minta elkopott akkor bizony cserélni kell. Gyakorlat az, hogy a hátsó külső már nagyon kopott, de az első még jó állapotban van. Sok kerékpáros, és még néhány jót akaró szerelő is egyszerűen kicseréli a két külsőt. Az első kerékre felteszi a kopottat, mivel az ott még egy jó ideig kitart. Ez súlyos hiba! Az első gumi, sokkal fontosabb az iránytartás miatt, mint a hátsó. Ha mindenképpen valamelyik külsőt még hasznosítani akarod, akkor az elsőt tegyük fel hátra, és vegyünk egy újat előre.

Felnifékes rendszernél finom csiszolópapírral dörzsöld át a felni fékező felületét. Ezzel eltávolítod a zsír és fékpofa maradványokat róla. Ezzel is növelve a fékhatást. Ráadásul közben alaposan szemügyre is veszed. Azt kell eldöntened mennyire kopott a felülete. Ha van a felnin kopásjelző csík az jó, amíg látszik. Ha kezd eltűnni, bizony felnicsere lesz. Ezt a műveletet vedd komolyan ha túl vékonnyá válik a felni anyaga, akkor a külsőben lévő nyomás elrepesztheti és látványos akarom mondani hangos durr-defekt formájában fog a bringád cserben hagyni.

Karbantartas5.3

Ha a kerekekkel meg vagy, akkor nézd át a meghajtást. A lánc nyúlottságát és a racsni kopottságát szakszervizben ellenőriztesd. A lánc szakszerű tisztításáról A meghajtás tisztítása című cikkünkben olvashatsz részletesen.

Nézd meg a bovdeneket. Rozsdásak-e, könnyű-e a váltás? Szakadásra utal e jel a váltóknál a bovden rögzítő csavaroknál. Ha rozsdása bovden és nehezen csúszik a házában én a cserét javaslom mindenképpen. (Átmenetileg egy kis olaj a bovdenházba orvosolhatja a problémát, de ez csak ideiglenes megoldás. A bringaszervízig jó, de egy szezont pontatlan akadozó váltással végig kínlódni annyira nem.)

Ellenőrizd a váltás minőségét. Ha akadozik, nem pontos a váltás olvasd el A váltók beállítása a cikket. Ha nem sikerül orvosolnod a problémát irány a szerviz.

Karbantartas4.2

A meghajtásnál ellenőrizd a közép csapágya tengelyét is. Ha kotyog és nem lehet rajta után állítani, bizony elérkezett az új megvásárlásának ideje.

A középrésztől irány a kormányhoz. Nézzük meg, hogy a kormány csapágy jól mozog-e. Ha kotyog, vagy darabosan mozog állítsd be. Ha nem tudod, akkor irány a szerviz.

Ha már a kormánynál vagy nézd meg a fékeket. Esőként, hogy fognak-e, bovdenes esetén a bovdenek és házaik állapotát úgy, ahogy a váltóknál már megtettük. Ellenőrizd a fékpofák állapotát. A pofa anyaga ahogy öregszik, úgy keményedik. Minél keményebb, annál kisebb a fékhatása, cserébe a felni anyagát annál jobban koptatja. (Fentebb már írtam miért is baj az.) Ha szükséges cseréld azokat. Amennyiben a fékek fogásával nem vagy elégedett akkor állítsd be azokat. (Segítségként olvasd el a A fékek beállítása című cikkünket.)

Fő alkatrészek közül még a teleszkóp van amit meg kell nézned. Nehézkedj rá és mozgasd meg! Ha simán mozog akkor OK, ha nem tetszik a mozgása, bizony a szervizbe kell, hogy az első utunk vezessen.

karbantartas5.2

Ezek után jöhetnek a kiegészítők átnézése. Ez mindenkinél más és más. Nézd át ezeket a kütyüidet, hogy a rögzítésük tökéletes-e, megfelelően működnek-e, és ha nem orvosold a problémáikat.

Nézd meg, a KRESZ által előírt kötelező felszereléseket is! (Világítás, prizmák, csengő.) Ha valami hiányzik pótold!

Ha hibákat találsz ne halogasd a javításukat/javíttatásukat, mert későbbiekben nagyobb (és drágább) problémát okozhatnak, ráadásul balesetveszélyesek.

Egy jó tanács! Legközelebb a szezon végén takarítsd le a bringádat, majd télen vidd el szervizbe teljes generálra. Akkor a szerelők nagyon alaposan rendbe tudják rakni a gépedet, hisz nincs sok munkájuk. Neked se sürgős, mert nem akarsz 5 perc múlva túrázni. Így tavasszal csak egy leporolás vár rád, és már indulhatsz is!