Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

Kormanycsapagy01Bizony évente legalább egyszer ezt is meg kell csinálni. Ha nem szakszerűen dolgozol szétbatmolhatod az egészet. Az alábbiakban adunk néhány tanácsot, hogy neki merj kezdeni.

Ha igazán törődsz a bicóddal, legalább évente meg kell csinálnod rajta a teljes generált. Ezen kívül persze, hogyha valami szokatlant észlelsz (pl. recsegő, nyikorgó hangok), nos ezeket meg nem árt orvosolni. Én a Teljes Generált igyekszem leírni, mert abban benne van minden, ami kellhet. Mi is tartozik a TG alá? Először is egy kiadós csutakolás. Utána következik a lánc, a fogaskoszorú, stb. mosása, persze nem vízzel, hanem valami petróleumhoz hasonló anyaggal, kis fogkefével. Ehhez érdemes az adott alkatrészeket leszedni. Ezek után jön a csapágyak újrazsírozása, ebben benne van a kormánycsapágytól kezdve minden csapágy a kerékagyakig. Összerakás után következik a fékek beállítása, esetlegesen fékpofacsere, a bowdenek átnézése cseréje (állapottól függ), a váltók beállítása, és esetleg a teleszkóp kipucolása. Itt hangsúlyoznám, hogy a méregdrága, olajos csillapítású, nyílt olajfürdős, stb. telókat ne próbáljuk meg otthon szervizelni, ha nincs meg hozzá a kellő tapasztalat, mivel ez garanciavesztést, esetleg a teló károsodását okozhatja.


Két fő kormánycsapágy-rendszer létezik: a régebbi menetes, illetve a ma leginkább elterjedt A-head-es. Az előbbi, rendszer menetes villanyakat alkalmaz, a felső csészén belső menetet találunk, mely a villanyakra csavarodik fel. Egy kontraanyával tudjuk rögzíteni a pontosan beállított csapágyat. A másodiknál villanyak nem tartalmaz menetet, a kormányszár (stücni) bilincses rögzítéssel csatlakozik külső felületére, a csapágy beállítását pedig a felső kupakban található imbuszcsavarral végezzük.

Vi. rész: A kormánycsapágy



Mint minden csapágyat, ezeket is rendszeresen karban kell tartani, mely a csapágy kitisztításából és újrakenéséből áll. A karbantartás gyakoriságát az időjárás és a csapágy tömítéseinek minősége határozza meg.



Első lépésként szereld szét a kormánycsapágyat. Az A-head rendszerhez nincs szükséged semmi másra, csak imbuszkulcsra. A hagyományos menetes rendszerűnél speciális kulcsok is kellenek. (Ha nincs ilyened irány a szakszerviz! Ne próbálkozz ezeket a kulcsokat helyettesíteni mással, mert nem tudsz tökéletes munkát végezni, csak elbarmolod az egészet.) A szétszerelés egyébként igen egyszerű. Ha nem boldogulsz vele menj inkább szervizbe.

Kormanycsapagy02Kormanycsapagy03



Amire figyelj! A sima golyós kosaras rendszernél elő fordulhat, hogy a kosár eltörött, és ahogy húzod ki a villát a vázból a golyók ezer felé gurulnak. A csapágyakat ha kiszedted tedd valami pormentes helyre. Első lépésként takarítsd ki a csapágy házakat. Nézd meg hogy látsz e berágást a házakban, illetve a villán lévő kónuszon. Ha igen akkor csere, irány a szakbolt, ha nem akkor kezdődhet az összerakás.



Nem ipari csapágyas rendszereknél a csapágyak a csapágyház, illetve a kónusz felületén futnak. Alaposan zsírozd be őket! Ügyelj arra, hogy por véletlenül se kerüljön bele, mivel az szép lassan hazavágná a rendszered.



Összeszereléskor a golyós kosarakat a megfelelő irányba helyezd be, máskülönben a csapágy nem forog, illetve a megszorítás során a kosár tönkremegy. Az ipari csapágyas típusok ritkábban igényelnek karbantartást, és általában csak kitisztításukra korlátozódik. Az akadozva vagy túl lazán járó csapágyat ki kell cserélni. Az összeszerelésnél ügyelj a porvédők megfelelő irányú, pontos visszaszerelésére!

Kormanycsapagy04Kormanycsapagy05



És most jön a legfontosabb, a csapágyak beállítása. Ez alatt a csapágyak megfelelő mértékű összehúzását értjük. Személy szerint én azt szeretem, ha úgy van összehúzva a kormány csapágy, ha megemelem a bringa elejét és elfordítom a kormányt, akkor egy icipici ellenállással sikerül csak. Az semmi képpen sem jó ha kotyog a csapágy.



Menetes rendszernél a felső kónusz felrakása után (rendszerint menetes, tehát rá kell csavarni a villanyakra), egy olyan alátét jön, aminek belső oldalából kinyúlik egy kis orom, ami a villanyakba mart horonyba csúszik bele. (Ez nem engedi az alsó kónuszt kicsavarodni.) ez után jön a rögzítő (ellen) anya, amivel fixre húzhatjuk a rendszert. A menetes kónusz, illetve a rögzítő anya spec. kulcsot igényel. Ha még is enélkül vágtál neki a karbantartásnak, akkor spuri a szakboltba és húzasd össze a szerelőkkel a csapágyakat. De vigyázz! Az első utad oda kell hogy vezessen!

Kormanycsapagy06Kormanycsapagy07Kormanycsapagy08



A-head rendszer kicsit egyszerűbb. Miután össze raktad a csapágyat (Remélem jól, mindent a megfelelő sorrendben. Ha valami kimaradt az gáz!) helyezd a stücnit a helyére. 3 imbusz csavart találsz a villanyak felől. 1-et felülről, ami egy kupakon át a villanyak rózsájába kell csavarni, kettőt pedig oldalt egymás alatt. A felsővel lehet össze húzni a kormány csapágyat, az oldalsókkal lehet rögzíteni ezt a pozíciót, valamint a kormányt egyenesbe állítani. A sorrend fontos és nem felcserélhető! Először a felsővel bűvészkedj, állítsd be a csapágyat. Ez után a másik kettővel rögzítsd a kormányt. Készen vagyunk.



Jó tanács! Merev villánál marha könnyű ellenőrizni, hogy kotyog-e a csapágy vagy nem. Behúzod az első féket és előre-hátra megmozgatod a kormányt. Telónál ez már nem működik. Hiszen kottyanásként érzékelheted a teleszkóp finom mozgását esetleg annak kottyanását. Tedd a kezed az alsó csapágyra és behúzott fékkel így mozgasd meg a bringát. Így érezni fogod a kottyanást.



A golyóscsapágyat vagy tűgörgőket tartalmazó típusok esetén a tisztítás oldószerrel történik. Ellenőrizzük a csészék és kónuszok állapotát: ha berágódást észlelünk rajtuk, a kormánycsapágyat célszerű lecserélni. Összeszereléskor a golyós kosarakat a megfelelő irányba helyezzük be, máskülönben a csapágy nem forog, illetve a megszorítás során a kosár tönkremegy. Az ipari csapágyas típusok ritkábban igényelnek karbantartást, és általában csak kitisztításukra korlátozódik. Az akadozva vagy túl lazán járó csapágyat ki kell cserélni. Az összeszerelésnél ügyeljünk a porvédők megfelelő irányú, pontos visszaszerelésére!

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.

Kapcsolódó videók:

Korábbi cikkek:

A kerékpár karbantartása V. A defekt
A kerékpár karbantartása IV. rész: A fékék beállítása
A kerékpár karbantartása III. rész: A váltó
A kerékpár karbantartása II. rész: A lánc
A kerékpár karbantartása I. rész: A meghajtás tisztítása