A klasszikus Schwalbe Marathon tesztje.
Még áprilisban kaptunk egy felkérést a Schwalbe magyarországi forgalmazójától, hogy csináljunk egy tartós tesztet a klasszikus Marathon túragumijukról.
Schwalbe Marathon külső
A Schwalbe mindig is híres volt túra gumijaikról. Így nagyon nem lepődtünk meg, hogy a hazai forgalmazó megkeresett minket, hogy csináljunk róla egy tartós tesztet. Persze igent mondtunk rá, de kitaláltunk valamit. Hogy mit, azt a cikk végén elolvashatod, előbb azonban ismerjük meg ezt a külsőt. Tovább a cikkre!
- De Csaba, mikorra kéne a cikk? – kérdeztem vonakodva, mikor átvettem a vadiúj gumikat?
- Június végére – válaszolta.
Egy enyhe félmosoly jelent meg az arcomon. Feleségem túrabringáján ugyanis pont ugyanilyen gumi van már három éve. Járt már Japánban, Görögországban, Albániában, Grúziában, Örményországban és Azerbajdzsánban ugyanúgy, mint Budapest zötyögős kerékpárútjain nap mint nap. Hatezer kilométer csomaggal földúton éppúgy, mint a Belváros a szombati bulik után üvegszilánkos bringaútjain. Defekt nélkül.
- Hát jó – mondtam – de ne várj nagy csodát ennyi idő alatt!
Régi és új
A 37 mm széles gumit választottam, mely rögtön fel is került újonnan épített Dawes bringámra, melyet azon nem titkolt szándékkal vásároltam, hogy nyáron elkísérjen közép-ázsiai túrámra. Tádzsikisztán és Kirgizisztán úttalan útjain fogunk pedálozni, így a tavaszi felkészítést is ennek jegyében szerveztem meg. Elsőként mindjárt egy négy napos 360 kilométeres csomagos túrával indítottam a horvátországi Velebit-hegység úttalan útjain.
A gumikat tekintettel a csomagra és a terepviszonyokra 4 – 4,5 BAR nyomáson használtam, ezen kellő menetstabilitást kaptam, s mivel nem használok teleszkópot, így még a tömés is benne maradt a fogamban.
Könnyű terepen
Ezen a nyomáson, aszfalton és könnyebb földúton egyformán jól lehetett haladni, az apró kavicsos részeken sem kapart, s a kanyarokat is jól vette a gép. Mentem vele tükörsima aszfalton, rosszabb minőségű kavicsos, saras terepen, sőt hóval borított szakaszokon is.
Kétezer méter feletti szinteket mentünk a túra során, így a nap végén általában nagyokat lejtőztünk. Kétszer gurultunk le az Alan menedékháztól a tengerpartig vezető 20 kilométeres, s több mint 1300 méter negatív szintet tartogató szakaszon. A gumi mintázatát aszfaltra és könnyebb terepre fejlesztették ki, de 40-50 km/h körüli sebességnél is nagyon jól tapadt a kanyarokban.
Felmálházva
Egy héttel a horvát kaland után már Szlovákia dimbes-dombos változó minőségű útjaink kalandoztunk. A 262 kilométeres, kétnapos körön több hágó mellett a legendás Király-hegyet (Kral’ova Hola) is érintettük. A túra felét komor, esős időben tekertük le, így volt alkalmunk a nedves, csúszós úton történő tesztelésre is. A gumi itt sem okozott meglepetést, mintázata nagyon jól elvezeti a vizet, így zuhogó esőben is stabil élményt nyújtott a bringa még a kanyarokban is.
S azóta is rendszeresen használom a gumit a hétköznapok során éppúgy, mint a túráimon.
Úton
Talán nem meglepő, de az elmúlt 3 hónap, és nagyjából 1200 kilométer nem sok nyomot hagyott a gumin. Oldalfala és futófelülete is kifogástalan állapotban van. Defektről sem tudok beszámolni.
Biztos vagyok benne, hogy június 1-31-ig tartó 2200 kilométeres közép-ázsiai bringatúrámon is hű társam lesz a gumi és nyugodtan feltekerhetek vele a háromezer méter feletti földutas hágókra. De erre még majd ősszel visszatérünk!
Ezért a hangulatért érdemes
Tudom nem olcsó, amíg nem ismertem én is halogattam a vásárlását, bár igen jó híre van. Aztán rájöttem, hogy ha azt is figyelembe vesszük, hogy nem kell pótbelsőkre, gumiragasztókra költeni, s egy átlag külsőnél kétszer annyi kilométert el lehet vele menni gond nélkül, akkor ez időközben bőven megtérül.
Ma már nem vennék más gumit, csak Schwalbe Marathont.