Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

 shimano agydinamok 07

 Minden, amit tudni szerettél volna, de nem volt kitől megkérdezned!

Szinte minden túrakerékpáros fejében megfordult már az a gondolt, hogy ki kellene próbálni az agydinamót. Legtöbben a kevés információ, illetve a beruházás effektíve magas ára miatt letesznek róla. Ebben a cikkben a Shimano termékein keresztül megismertetünk ezzel a felettébb hasznos alkatrésszel, illetve a cikk végén elmesélem saját tapasztalataimat.

Az agydinamó az, ami egy agygenerátor

Bár a köznyelv a kerékpárokon használt áramfejlesztő alkatrészt dinamónak hívja, az a valóságban valójában egy generátor. (Olyan forgó villamos gép, amely a tengelyén közölt mechanikai munkát villamos energiává alakítja át.) A köznyelvben meghonosodott dinamó elnevezés miatt mi következetesen ezt használjuk, tudva, hogy ez az, ami nem az! :D

Az agydinamó alig emlékeztet a korábban használt gumira, vagy a felnire szorított dinamóra. Lényegesen kisebb mechanikai ellenállást, kiegyensúlyozottabb feszültséget és nagyobb teljesítményt biztosít. Ráadásul ez az alkatrész már nem csak egy pislákoló világítás áramforrásaként szolgálhat, hanem a mobiltelefonok és egyéb kütyük töltése is lehetséges vele.

shimano agydinamok 01

Az első Shimano HB-NX10-30 agydinamó szerkezete – keskenyebb belső mag és tekercselés kialakítása, keskenyebb mágnesek a forgórészen, kikapcsolt állapotban olyan nagy volt az ellenállása, kézzel nem lehetett elforgatni a tengelyt. Az új agyak a gördülési ellenállása fényévekre van az első szériás agyakhoz képest.

Működése

Az agytest belső felületére váltott polaritású mágnesek kerültek beépítésre, ezen belül a tengelyen egy statikus mágnes és körülötte egy réztekercs található. A mag egy állandó mágneses mezőt hoz létre, az agytest belső felületén lévő mágnesek forgás közben elektromos áramot fejlesztenek a tekercsben. Minél gyorsabban forog a kerékagy, annál nagyobb az energiatermelés.

Az agydinamók váltóáramot termelnek. A mai modern típusok ez egyenárammá képesek alakítani, valamint a feszültséget is stabilizálják. Így ezek már telefon és egyéb kütyük töltésére is alkalmassá válnak.

A telefon töltéséhez nem elegendő egy agydinamó beszerzése, mivel az csak egy elektromos kimenetet biztosít. Szükséges ehhez egy lámpa, amelyen USB kimenet van. Ez illetve az ebbe épített elektronika biztosítja a biztonságos töltés lehetőségét.

A jelenleg kapható kerékpáros agydinamók (nem csak a Shimano) 6 V-os rendszerűek, és ahogy említettem váltóáramot termelnek. A teljesítményük változó amit az állórészen elhelyezkedő tekercsek számától függ, Jellemzően 1,5 W, 2,4 W és 3 W. lehet.

Mint fentebb említettem a sebesség növekedésével nő a megtermelt energia mennyisége is. Ezért fontos, hogy olyat válasszunk, amely a mi kerékméretünkre lett optimalizálva.

Minden agydinamó bekapcsolt állapotban működik könnyebben, mivel a belső mágneses ellenállása ekkor a legkisebb.

Melyiket válasszam?

Jelenleg a Shimano választékában 28 különböző típust lehet választani. Ebből 9 csak a japán piacon érhető el. (Az elektromos csatlakozó típusa japán szabványú.) Még így is van 19 amiből lehet választani. Ne izgulj, ha az alábbiakat elolvasod, nem is lesz olyan nehéz a választás.

Hagyományos, vagy sport?

Az első, amit el kell döntenünk, hogy normál, vagy sport típust szeretnénk. Itt a legfontosabb különbségek, hogy a sport típusok csak a legnagyobb 3W teljesítménnyel kaphatókat, 50, sőt akár 400 g-al is könnyebbek mint a hagyományos típusúak. A sport agyaknak kisebb a belső átmérője ezáltal a tekercselése is eltér emiatt érezhető, hogy könnyebben lehet vele haladni, illetve ami fontos magasabb átlag sebességhez optimalizálták a működésüket.

 shimano agydinamok 02

A hagyományos és a sport célra fejlesztett agydinamók belsősége

Mekkora teljesítménye legyen?

Ha már az előbb említettem a teljesítményt akkor beszéljünk róla. A Shimano agydinamók alapvetően 3 teljesítménnyel kerülnek a piacra. 3W, 2,4 W és 1, 5W. Azt gondolom nem kell magyarázni, hogy minél kisebb egy agydinamó teljesítménye, annál kisebb lesz a menet közbeni ellenállása (ami jó) és egyre kevesebb dologra (telefon és egyéb kütyük töltése, világítás) használható (ami nem biztos, hogy jó).

A legkisebb teljesítményűvel csak egy egyszerű LED-es világítást lehet működtetni. Igazából hétköznapi bringázáshoz tökéletes. A 3 W teljesítményű már az első és a hátsó lámpák kiszolgálása mellett alkalmas lehet telefon töltésére is. Ha csak első lámpát (+ telőtöltést) szeretnél üzemeltetni, akkor a 2,4 W-os is elegendő.

shimano agydinamok 03

Milyen fékrendszerünk van?

Ezt is át kell gondolni. Léteznek felni fékes, görgő fékes, tárcsa fékes (6 csavaros, vagy centerlock tárcsa rögzítés) rendszerekhez is agydinamók a Shimano kínálatában.

Milyen módon rögzül a kerék a vázba?

Bizony ez sem mindegy. anyával, gyors kioldóval vagy átütő tengellyel.

Kerékméret, küllőszám

Igen, erre is figyelni kell. Ugyan az agydinamó több kerékméretet is lefed, de mindenképp ellenőrizd, hogy a tiédhez passzoljon. Illetve ha már a keréknél tartunk, akkor a küllőszám is egyezzen, ha a már meglévő felnibe fűzetnénk be.

Ha ezeket a szempontokat áttanulmányozzuk, akkor már gondolom nem is meglepő az ennyiféle agydinamó a Shimano termékpalettáján. (És a színekről még nem is beszéltünk.)

Agydinamó a félkarú óriás
Tartsd szem előtt, hogy az agydinamó egy remek dolog, de szinte semmit sem ér egy profi (USB kimenetes) lámpa nélkül.

Na de még is melyiket?

Agydinamót találunk a Shimano túra LX, Alivio, városi Metra Alfine és Nexus családokban, valamint néhányat a szérián kívüli Shimano sorozatban.

Legolcsóbbak a Nexus családban találhatóak C3000 és C6000 kategóriában. Minden kerék és váz és fék típushoz találunk megoldást. Jellemzően ezek a legnehezebbek. Természetesen ezek nem sport célú agydinamók.

shimano agydinamok 04

Nexus C3000 és C6000 nem csak színben tér el...

A 700 as sorozat (DH-UR 700 -3D , DH-UR 705 -3D és DH-UR 708 -3D), valamint a DH-S501 Az Alfine és a Merta városi alkatrész családok részei. Igazi sport célú dinamók, viszonylag alacsony (450 – 476 g) súllyal. Ez már a teljesítmény orientált bringások számára készült. Ugyan így a szérián kívüli DH-3D32 és DH-3D37 sorozat is, amelyek már ugyan kicsit nehezebbek, de még mindig 700g alatt vannak.

shimano agydinamok 05

Sport célú agydinamók

A túrakerékpáros alkatrészcsaládban található a DH-3D72, amely a megszűnt LX család tagja volt (a Shimano weboldalán még mindig oda tartozik). Ez szintén kedvező 559-g súlyú sport célú agydinamó.

Kedvezőbb árú, de még mindig 600 g alatti az Alivio család agydinamója a DH-T4000-N és DH-T5040-1D. Ez ráadásul nem a sportos, nagyobb átlagsebességű kerékpárosoknak készült, könnyű súlyú alkatrész.

shimano agydinamok 06

 A Shimano DH-3D72 és DH-T4000-N agydinamói

A Shimano agydinamói változatos árfekvésűek (13 000 – 60 000 Ft). Mindenki megtalálhatja a saját ízlésének megfelelőt. Plusz pont, hogy a lassabban haladók is választhatnak kedvezőbb súlyú agyat bringájukba. (Valljuk be 600 és 900 g között azért van különbség.)

Karbantartás

Jó hírem van ehhez az eszközhöz nem szabad hozzányúlni /legalább is házilag/. Nem zsírozunk kónuszokat, nem piszkáljuk. Használd, amíg teszi a dolgát. tönkre nem megy. Szervizek sem pepecselnek vele, mivel javítása körülményes, és gyakorlatot igényel. nem gazdaságos. A belőle kijövő vezeték, elég merev ha eltörik elszakad, forrasztása a vezeték merevsége és a tengely záróanya elhelyezkedése miatt két esélyes… szervizelése, javítása a szervízek -egyik- rémálma 😊

Válassz a bringádhoz megfelelőt. Még az egyszerűnek tűnő menetes tengely – csőtengely cserét sem javaslom. Vagy a komolyabb „belet” cserélni hadműveletet, mivel agyhüvelyre ragasztott 4 db mágnes és a forgórész tekercselése eltérhet az agy belső kialakítása miatt.

Agydinamó a gyakorlatban

Miután ennyire kiokosodtunk agydinamók terén elmesélem számotokra a több mint egy éves tapasztalatomat. Én egy sport célút használok. Ezzel járok napi szinten munkába, hajtottam minimál csomagos, hosszabb (200 km feletti) egy napos túrákon, illetve a Hungarian Divide árkon-bokron át ívelő több napos országjáró eseményen. Hozzá egy AXA 70 Lux erősségű USB kimenettel rendelkező lámpát állítottam szolgálatba. A bringa pedig egy belépő szintű Merida Big Nine. Vezetékes hátsólámpát nem szereztem be, mivel egyszerűbb és kényelmesebb volt számomra a már meglévő Cateyet használni.

Városi ingázás tapasztalatai

A kerékpár hajtásán nem lehet észrevenni azt, hogy egy agydinamó dolgozik folyamatosan. Műszerekkel tuti kimutatható, de érzetre nem érezni a különbséget. Napi munkába járáshoz szerintem a legjobb megoldás. Mindig nálam a lámpa, sosem merül le, nem kell töltögetni. Az idei túrákon nappal is folyamatosan be volt kapcsolva, ami az észlehetőségemet javította.

Aszfaltos túrákon

Ha már az aszfaltos túráknál járunk. Többször csináltam napi 200 km-nél hosszabb utakat. Azt, hogy az agydinamó használata lassítana ekkor sem éreztem. A telefon töltése tökéletesen működött, bekapcsolt képernyő mellett gyakorlatilag szinten tudja tartani a telefon akkumulátorát. A töltés egyébként 8 km/h sebességnél már elindul, ami számomra kevés hazai aszfaltos kaptatónál nem teljesíthető.

Terepen

Őszintén szólva én az agydinamómat a hosszú távú, több napos tereptúrák miatt vettem. Mint kiderült, erre a használatra volt a legkevésbé alkalmas. Itt többször előfordult a 8 km/h sebesség alatti kerékpározás, ami a telefon töltését nehezítette. Ráadásul, ha pont ezzel a tempóval sikerült haladnom, a teló töltése folyamatosan ki-be kapcsolódott, ami az akkumulátorának sem volt túl egészséges.

Az alacsonyabb haladási sebesség miatt a lámpa fényereje is sokszor kevés volt. Ilyenkor igényelt egy kiegészítő világítást. Így azt kell mondanom, hogy terepen történő felhasználásra kevésbé alkalmas.

Összességében azonban elégedett vagyok vele. Jó választás lehet mindenkinek, aki nem csak terepen kerékpározik. Ráadásul a Shimano széles típus és ár skáláján mindenki megtalálhatja a számára legjobb megoldást. Amit támogat a megbízható hazai szervizháttér. (Már ha el tud ez egyáltalán romlani.)