A hétvégén a tömeg a Mátra Maratonon nyomult, én másod magammal tekertem egy Ős Duna Maratont.
Reggel fél hatkor indultunk a várvól az oroszlános kaputól. A szerpentines úton jó érzés volt ismét lehajtani. A várost azonban nem volt egyszerű elhagyni: Mindenütt felújítások, útlezárások nehezítették haladásunkat.
Kihívásokkal teli Budapest
A Szépvölgyi úton reggel a kis autóforgalom mellett kellemes volt az emelkedőt legyőzni. Hamarosan az erdőben tekertünk a zöldkereszt, majd a zöld jelzésű turista utakon. Szeretem ezt a hegy oldalán húzódó utat, mindig kellemes élmény ezen végig menni.
Az út során még látszott a téli ónos eső okozta kár. Sok helyen a megritkult növényzet miatt gyönyörű kilátás nyílott a Duna irányába. Jövőre már észre sem lehet majd venni a téli kárt, ahogy a növényzet a több fény, nagyobb növekedés elvén szépen elfoglalja majd a szabad helyeket.
Hamarosan a Csúcs-hegy oldalán a kék jelzésen száguldottunk lefelé. Én kicsit gyorsabban mint kellett volna... Egy vízmosásban az első kerekem megállt én meg jó Kormányontúliak Társasága tagjaként folytattam tovább az utat. Bukó, fej tompít. Szerencsére velem nem történt semmi. A bringa viszont egy 12- 15 000 Ft ért gyógyuló sérülést szenvedett el. (Eltörött a Poplock kar bilincse.) Kicsit óvatosabban folytattam utamat.
Leérve a völgybe a 10-es úttal párhuzamosan haladó turista úton tekertünk tovább, amit az idén sikerült beültetni kukoricával, így a reggeli harmattól bőrig áztunk.
Egy meredek emelkedő legyőzése után már Pilisborosjenő alvó utcácskáin haladtunk át, majd a kék kerékpáros jelzést követtük. Csobánka után jobbról ráhajtottunk a zöld jelzésre, amely egy remek kis utacska (volt korábban).
Ez bizony megadta magát
Ez az út még júniusban is egy nagyon jó minőségű erdészeti út volt. Sajnos csak volt... Az utolsó nagy eső teljesen átrendezte. A víz a kövek közül kimosta a murvát és a mélyedésekben lerakta. Így vagy a köveken zötyögtünk, vagy a murvában csúszkáltunk. Korábban ezen az úton lefelé 50 km/h-s sebességgel kényelmesen lehetett száguldani, most már a csúszóssága miatt a 25-öt is sokallanám.
Az idén nyáron erre az útra is kerékpáros jelzést festettek. Nem is értem miért. Korábban a jogszabály mereven csak a jelölt utakon engedte a bringázást. Akkor alig voltak kijelölt utak. Most, mikor ennél jóval megengedőbb a törvény képesek felfesteni oda, ahol jelzés nélkül is lehet használni. (Ráadásul ezzel az úttal szinte párhuzamosan kb 1000 m-re halad a kék kerékpáros jelzés, amiről letértünk.) Nem látom sem a koncepciót, sem az ésszerűséget, csak a pénzkidobást.
Pilisszentkeresztről, a piros jelzésen másztunk felfelé a Fagyos- Katonáig. Ez az ösvény volt a mai napon az egyik kedvencem. Meredek, egynyomos köves. Fantasztikus hangulata volt. Ráadásul többnyire számomra tekerhető.
Egy mese szép rét
A Fagyos-Katonánál elértük az erdészeti aszfaltutat, amelyen szinte végig száguldottunk a Síkárosi erdészházig. Az Öreg-nyílás völgyében egy laza mászással feljutottunk a Kisrigó vendéglóig, illetve Pilisszentlászlóra.
Korcsma
Itt Laci barátomtól elbúcsúztam. Születésnapi ebédre volt hivatalos, és mivel ők vitték a tortát nem lehetett sokat késnie.
Egyedül folytattam az utam Visegrádig. Pap-réttől a kerékpáros nyomot követve gyakorlatilag kevés emelkedővel jutottam el a visegrádi bob pályához vezető aszfalt úthoz. (Mátyás király út)
Helló Visegrád!
Ez az útszakasz kilátásban tekerési élményben fantasztikus. Salamon toronynál utam véget ért. Egy nagy élménnyel lettem ismét gazdagabb. (Illetve izomlázzal, amelyet még most a cikket írva is érzek.)
Zárójelben a jelöléséről
Muszáj egy kicsit a kerékpáros útjelzésekről beszélni. Nem tudom ki intézi (csak sejtem), de ennyire amatőr szakmaiatlan koncepciótlan jelölésrendszer nincs a világon szerintem sehol sem. Inkább ne csinálnák.
Hogy miért?
- Egyrészt lecserélték a régi jelzést újra, ami fehér alapon valamilyen szín. Viszont a szín elég sovány benne, így nehezen követhető. Főleg ha a kék és zöld jelzést kell figyelni párhuzamosan, ami erdőben gyakorlatilag azonos színű. A régi jelzés sokkal jobb volt. Hangsúlyosabb volt benne a szín.
- Kerékpárral ugye a sebességünk nagyobb mint a gyalogos turistáknak. Ezért a jelzéseket illene a gyalogosokénál sűrűbben festeni a jobb észlelhetőség kedvéért. (Logikus nem?) Erre mi a helyzet? Ritkábban vannak mint a gyalogos jelzések.
- Eddig a Visegrádra vezető jel piros volt. Most zöld. De miért? Gyalogosoknál tök egyértelmű. A jelzések színe jelentőséggel bír. Van benne ráció, koncepció. A bringásokban értelmet nem igazán lehet megtalálni.
- Szóval véleményem szerint bárki, bármi is van ezek kitalálásával, tervezésével, festésével megbízva jobban tenné ha inkább babot válogatna.