Tippek és trükkök egy rutinos túrázó tollából.
Kerékpárt szállítani repülőgépen? Sokak számára már az ötlet is bizarr! Pedig simán kivitelezhető. Ha úgy döntöttünk, hogy kitörünk a Kárpát-medencéből, s egy távolabbi országot szemelünk ki úticélul, előbb utóbb meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy bringánk is velünk repüljön.
Az elmúlt húsz évben már több mint harminc alkalommal repültem a kerékpártúráim színhelyére. De miért is jó ez a megoldás?
- nem kell tízen-húszon órákat vezetni, vagy vonatozni éjszakába nyúlóan, sokkal kipihentebben érkezhetünk meg a túránk helyszínére
- nem kell egy többmilliós autó elhelyezéséről gondoskodni
- nem kell visszatérnünk a kiindulásunk helyszínére, hiszen egy másik reptérről is hazatérhetünk
Persze már hallom is az ellentábor zúgolódástát, nézzük milyen tévhitekkel kell szembenéznünk a „bringareptetés” tekintetében:
1.) A bringákat mint a reptéri csomagok többségét gondatlanul kezelik, belenyúlnak, összetörik!
Ez az ellentábor legerősebb érve, ugyanis való igaz a repülőgépre feladott csomagok kikerülnek a tulajdonos látóteréből. Engem viszont az elmúlt 30-nál több út során még nem ért komoly kár. Lopás soha nem történt, s kis sérülésekkel megúszták bringáim, de ez is főleg tapasztalatlanságom miatt következett be, előrelátóbb csomagolással megelőzhettem volna a bajt (a csomagolásról később írok).
2.) Nagyon sok macerával jár a bringareptetés! Rengeteg idő megy el az előkészületekre, s a bringa összeállítására a leszállás után!
Igen, a bringa nem vonat, itt nem lehet egészben feladni a gépet, előtte és utána szerelni kell. Ez a szerelés utanként nagyjából 1,5 órát vesz igényben indulás előtt és nagyjából 1 órát leszállás után. De ne felejtsük a gép 600-800 km/h-val suhan ott fenn, ráadásul légvonalban, így ez az idő végül jócskán meg fog térülni.
3.) A bringaszállítás szabályai még nincsenek kitalálva, biztosan le fognak húzni a reptéren.
Ez egyáltalán nem igaz, az összes légitársaság honlapján megtalálhatjuk a kerékpárszállítás feltételeit és árát. Így mindenben fel tudunk készülni az utazásra.
4.) A túrakerékpár felszereléssel együtt már olyan súly, melyet már csak nagyon költségesen lehet feladni a repülőre.
Igen, a légiközlekedésben nagyon nagy jelentősége van a kilogrammoknak. Ha túrakerékpárral + 30-40 kilogrammnyi poggyásszal indulunk útnak, akkor ennek már jelentős ára van. Ha viszont okosan pakolunk, s beleférünk a 32 kg-os poggyászkeretbe (kerékpárral együtt), akkor nem kell olyan mélyen a zsebünkbe nyúlni.
Nos az olvasottak után bármelyik tábort is erősíted, előbb utóbb el fog jönni életedben az a kerékpártúra, amikor fontolóra veszed majd a repülést, mint utazási lehetőséget. Nézzük, mire kell figyelned, mielőtt kimész a repülőtérre?
- A legtöbb légitársaság járataira az interneten tudsz jegyet vásárolni. A budapesti vonatkozásban jelentős fapados légitársaságok honlapján már a foglalás során be tudod állítani a „sportfelszerelést”, mint poggyászt, így az árát rögtön bekalkulálja a repülőjegyedbe. A Wizzar jelenleg 30 euróért (9950 Ft), a Ryanair pedig 60 euróért (20 600 Ft) viszi a kerékpárokat egy útra. Azonban mindkét légitársaság megemlíti, hogy a poggyász maximális súlya 30 kg lehet, magyarul a 16 kilós gépünk mellé még bőven befér poggyászunk nagy része is. A kerékpáros táskák, derékalj, ruhák ráadásul még védik is a gép érzékeny részeit az ütődésektől.
- A kerékpárt – ha itthonról indulsz – még érdemes otthoni körülmények között felkészíteni a repülőútra. Ehhez szükséged lesz egy nagy méretű kartondobozra. A kerékpárboltok ilyenben kapják az új bringákat, s általában ingyenesen lehet tőlük kérni egy-egy darabot. Ha leszereljük a kerékpár kerekeit, pedáljait, ütközésig benyomjuk nyergét, s elfordítjuk, vagy leszereljük kormányát, akkor a ebbe a dobozba simán be fog férni a bringa, s a felszerelésünk is. Viszont érdemes még hungarocell-lel, polifoam csőszigetelővel, pukkanós fóliával vagy egyéb ütés gátó anyaggal kibélelni a dobozt, különösen a gépünk érzékeny pontjain. Ja és ne felejtsük el kiengedni a kerekekből a nyomást, mert tízezer méteren jóval alacsonyabb a külső nyomás, így eldurranhatnak (én a kerekek védelme céljából 1,5-2 BAR-t bent szoktam hagyni, eddig soha nem volt belőle probléma).
- A dobozt vonaton, vagy akár a reptéri busszal is ingyenesen ki tudod szállítani a reptérre (persze legkényelmesebb még mindig az autó). S emellett mindenképp használd ki a kézipoggyász általában 8 kg-os súlykeretét. De vigyázz, tiltott tárgyak ne kerüljenek ide, ezeket el fogják venni (a biciklizár és a szerszámok is ilyenek!!!).
- A reptérre érkezz legalább 2 órával az indulás előtt! Minél gyorsabban próbálj beállni a check-in pulthoz, mert a bringák egy kicsit több törődést igényelnek, mint a normál csomagok. Ha előre foglaltad a sportszer szállítást és nem vészesen túlsúlyos a csomagod, akkor valószínűleg minden simán fog menni.
- A leszállás után a bringád ne a futószalagnál várd, ahová a többi csomag érkezik, általában külön hozzák be az érkezési csarnokba. Én még itt össze szoktam állítani a gépet, mert kint már egyre nagyobb a tömeg. Ha úgy látod, hogy nagy kárt tettek a bringádban az utazás során ezt is még itt tudod jelezni, később már aligha (nekem erre még soha nem volt szükségem).
- A reptért elhagyva a dobozzal melyben a bringád utazott két dolog történhet: vagy otthagyod a reptéren, vagy pedig a reptér közelében keresel neki rejtekhelyet, esetleg az első szállásodig még elviheted, ha innen térsz haza, akkor ez sokkal könnyebb lesz számodra.
- Ha eltérő reptérről utazol haza, érdemes előre lecsekkolni a városban a kerékpárboltokat. Nekünk eddig mindig sikerült dobozt szereznünk a hazaútra. A doboz szállítása rövid távon nem jelent túl nagy problémát, csak egy megfelelő hosszúságú gumipók kell hozzá és persze egy kis bátorság is. Az autósok biztos, hogy meg fogják tartani a másfél méteres oldaltávolságot.
A következő részben az időjárással fogunk foglalkozni.