Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Talán a legbosszantóbb hiba útközben a defekt. Ez sajnos sokszor bekövetkezik, ezért nem árt, ha van nálunk egy pótbelső. A következő képsorokon végighaladva megmutatom, hogyan kell belsőgumit cserélni.

Ha már megtörtént...

A féket kapcsold ki, ha nem tárcsaféked van.

Defekt0001R

Defekt0002R

Defekt0003R

Először is vedd ki a sérült kereket! Ehhez ajánlatos felfordítani a biciklit. (Ha hátsó defekted van, célszerű előbb a legkisebb fogaskerékre váltanod.) Ha valami van a kormányodon, pl. csengő, akkor óvatosan helyezd az útra, nehogy letörd vagy összekarcold. A csavarokat (ha ilyen megoldású) általában 15-ös villáskulccsal, az óramutató járásával ellentétes irányban kell lelazítani. A gyorszárnál pedig egyértelmű a helyzet.

A kereket ezután ki kell venni, hátsó keréknél kicsit trükközni kell a váltónál, ha nem akarunk (nagyon) olajosak lenni

Ha ez megvan, gumileszedővel a gumit kifelé le kell feszíteni a felniről, vigyázva, nehogy a belsőt és a felnit tönkretegyük. Célszerű a szeleppel ellentétes oldalon kezdve.

Defekt01R

Ezután könnyedén kivehetjük a sérült tömlőt.

Ha ezzel megvagyunk, keressük meg a lyukat. Ehhez fújjunk levegőt a belsőbe (jó sokat, hogy nagy legyen benne a nyomás, és erősen szökjön a levegő a lyukon át), majd keressük meg a kifújás helyét. (Ha nem megy szemmel és füllel, csücsörítsünk a szánkkal és úgy forgassuk a gumit körbe szánk nyálkahártyája igen érzékeny és biztos érzékeli a levegő szökésének a helyét.)

Ha megvan a lyuk, a belsőt mérd rá a külsőre, és keresd meg a külsőben, hogy mi okozhatta a defektet. Ha megvan, akkor szedd ki, nehogy újra bajt okozzon.

Ha van pótbelső:

Ezután rakd össze a kereket a pótbelsőnkkel, a kereket (ha belefújsz egy kis levegőt, akkor könnyebben megy az összeszerelés és csökken az esélye, hogy kiszúrod a belsőt). A külső felrakását a felnire a szelepnél kell kezdeni, majd haladni a másik irányba.

Ha kész vagy fújjuk fel a kereket félig, igazgasd meg a gumit a felnin, majd rakd vissza a kereket a bringába. (Hátsó keréknél a láncot a legkisebb fogaskerékre helyezd.) Figyelem! A FÉKET ELLENŐRIZD, HOGY MŰKÖDIK-E!!!

Kész vagyunk! Folytatódhat a túra. Otthon ne felejtsd el a guminyomást ellenőrizni és beállítani.

Ha ragasztani kell!

Vedd elő a foltjavító készletet.A lyuk körül, a mellékelt kis dörzspapírral jól megdörgölöd. A megdörzsölt felületet bekend (nem túl bőven) vulkanizációs ragasztóval. (FIGYELEM! EHHEZ A MŰVELETHEZ TISZTA, ZSÍRMENTES KÉZRE VAN SZÜKSÉG!) A gumit hagyni kell állni amíg meg nem szárad a felülete. Ezután rárakod a foltjavító tapaszt (előtte azért leveszed a védő alufóliát), és jó erősen rányomkodod, és rá dörzsölöd a foltot.

Defekt02R

Defekt03R

Defekt04R

Ezt még úgy 5 percig kell hagyni kötni. Majd a fent leírt módon összerakod a bringát.

A megelőzés kevesebb bosszússággal jár

A defekt megelőzésének a legjobb megoldása, ha nem megyünk el bringázni. Így tuti megússzuk. Ha ez az opció nem tetszik, akkor más megoldást kell keresnünk.

Fizikai defektvédelem

Nagyon hatásos védelem, ha olyan külsőt választunk, amelynek a futó felülete alatt van egy defekt védő réteg. Ezek a külsők nehezebbek, mint a hagyományosak, de valamit valamiért.

Másik hatásos módszer ha a gumi defektvédő folyadékkal van feltöltve. Ebben az esetben a kilyukadt tömlőn kiáramló levegő magával sodorja a defektgátló részeit és eltömíti a lyukat.

Két változatban is beszerezhetjük ezeket. Vagy eleve olyan belsőt veszünk, ami ezzel fel van töltve, vagy a már meglévő belsőnket töltjük fel a tubusban megvásárolható folyadékkal.

FIGYELEM! Utólagos töltésre elsősorban az autószelepes belsők alkalmasak! Presta szelepes belsők közül tapasztalataim alapján erre csak a Schwalbe és a Continetal termékei alkalmasak. (Azoknál kivehető a szelep.)

A defektgátló folyadékok hatékonyságát személyes példámon keresztül szeretném bemutatni. Már rengeteg típust kipróbáltam. Az olcsóbbak is jól működnek, de van néhány probléma velük, amin sajna változtatni nem lehet, együtt kell élni velük. Az egyik ilyen az, hogy a szelepet szeretik eltömíteni. Korábban ezért több szelep belsőséget tartottam a műhelyemben. A másik probléma a viszonylag nagy mennyiség, amit a belsőbe kell tölteni. Ami egyrészt a kerék tömegét növeli, másrészt mivel „fél folyékony” (ha lehet így fogalmazni) halmaz állapotú, így a kerék forgás közben „üt”. Ezt ugyan a nyeregből nem érzékelhető, de a csapágyazásra tuti hatással van.

Én évek óta leszoktam ezekről a félfolyékony szerekről és olyat használok, amiben a defekt gátló szinte teljesen folyékony, ráadásul kevesebb mennyiséget kell a belsőbe tölteni. Az fentebb említett kedvezőtlen tulajdonságok gyakorlatilag megszűntek. Cserébe a gyártói ajánlás szerint, évente rá kell tölteni. Ilyenek a Schwalbe, Joe's, Stan's termékei.

Ha valaki a két rendszert kombinálja, az már szinte olyan biztos védelem mint a cikk legelején említett megoldás. :)

Egyéb módszer

Van még egy módszer, amikor a külső és a belső közé egy defekt gátló szalagot teszel., de tapasztalatom szerint írtó macera berakni és a legtöbbször ez csípi ki a gumit az illesztésénél. Szóval az ilyet inkább mellőzd.