Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

fkcsikorgs01Ha a kerékpárodon visító hangot hallasz fékezés alatt, annak azaz oka, hogy működés közben, a fék hallható frekvencián vibrál. Egyébként minden fék vibrál, de szerencsére, a jól beállított fékek a hallható frekvenciaspektrum felett működnek.

A csikorgás nem csak zavaró, hanem nagymértékben csökkenti a fékteljesítményt is. A fék vibrálása, nem más, mint érintkezések, és nem érintkezések folyamatos váltakozása. Amikor a fék nem érintkezik, akkor nem lassítja a kerékpárt.

fkcsikorgs02A hallható vibrálást két tényező segíti elő: a puha fékgumi, és a hajlékony féktestek. Ha lehet, a legjobb minőségű, erős anyagból készült féket vegyünk, és a fékgumiból is olyat válasszunk, amely a lehető legkeményebb, de a felületi súrlódási tényezője ennek ellenére magas. Ilyenek például a Kool-Stop modelljei.

Ha már adott a bringád fékrendszere és a fékpofát sem szeretnéd egyből kihajítani (mert hátha nem azzal van a gond, ráadásul drága is volt), akkor helyes beállítással próbáld meg kihozni a rendszerből a maximumot. Figyelem az írás következő része csak felnifékes rendszerek beállítására vonatkozik!

  • Először vizsgáld meg a felnid. Ha azon olvadt gumifoltok találhatók, ezek is okozhatnak csikorgást, mivel szakaszosan változik a súrlódási tényező. A felni oldalfalát mindenképp rendszeresen tisztítsd meg.

  • A beállítással kapcsolatban az általános tanács a következő: a fékpofát úgy állítsd be, hogy az eleje egy kicsit hamarabb érjen a felnihez, mint a vége. Ezt úgy a legegyszerűbb elvégezned, ha a fékpofa hátsó sarkához egy kb 1mm vastad lapot raksz és így állítod be a fékedet. Így sok esetben meg lehet oldani a csikorgást, de sajnos ezzel egy kicsit mindig romlik a fékteljesítmény. (A legideálisabb, ha a fékgumi egész felülete egyszerre éri a felni oldalfalát, de ha visít, visít muszáj tenni ellene.)

  • Ha a fékgumid hátsó része érne először a felnihez, akkor egyenletesebb a felfekvése, és a gumi is kevésbé torzul, viszont sajnos hajlamosabb a csikorgásra. Akármilyen kis változás van a súrlódási együtthatóban (olaj, vagy olvadt gumi a felnin), a fékgumi elkezd vibrálni. Ha a gumi eleje ér először a felnihez, akkor jobban torzul a gumi, és jobban hajlik a fék szerkezete is, viszont a éppen ezek a feszültségek csillapítják az esetleg fellépő vibrációt. A legfontosabb, hogy a felni oldalfalát a lehető legtisztábban tartsd, mint már korábban említettem.

  • Egy új felnit érdemes csiszolópapírral "előkészíteni". Egyes felniken bordákat esztergálnak a felületre, így gyárilag előkészítik a felnit.

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.