Bringánkra pillantva sokszor okoz fejtörést, hogy mit mikor érdemes cserélni, illetve hol van az a pont, ahonnan már egy új bringa vásárlása gazdaságosabb.
A váz
A legfontosabb elemekkel kezdve jöjjön a váz.
- Kényelmesen tudtam tekerni vele az év folyamán? Azaz nem volt-e túl nagy, vagy kicsi a váz? (Mondjuk ez alapvetően egy rossz vásárlás következménye.)
- Érte-e valami sérülés, ami balesetveszélyessé teszi a további használatát?
- Elérte-e már az élettartamának végét?
Amennyiben bármelyik kérdésre igennel a válasz, úgy itt az ideje a cserének.
Acélvázaknál a korrózió jelent nagy veszélyt, alumínium vázaknál a könnyebbeket (<1,5 kg) nem célszerű 5 - 6 évnél tovább használni, mert az anyag hajlamos a fáradásra.
Az, hogy egy váz milyen terhelést kap, nagyban tőled függ, hiszen egy 60 kg-os túrázó más "pofonokat" ad a bringájának, mint egy versenyző, vagy egy 100 kg-os rider.
Villa
A biztonság szempontjából a legfontosabb alkatrész, a legnagyobb eséshez ennek törése vezethet, ezért is TILOS meghegeszteni, visszahajlítani, stb.!!!
A vezérlőpult
A kormányszár és a kormány állapota létfontosságú. Akinek maradt már kezében a fél kormány, vagy tört le a stucnija, az többet nem kockáztat. Ennél az alkatrésznél sem engedhető meg semmilyen hajlás, vagy repedés!
Fékrendszer
Ezt két részre bontanám abromcs- és tárcsafékes rendszerre. Abroncs féknél a fékpofák állapotát, és a felni kopottságát kell elsősorban ellenőrizni, mivel a fékezés nem csak a fékpofát koptatja, hanem a felni fékezőfelületét is. A felni oldalfalának túlzott kopása töréshez vezethet!
Ma már sok abroncson található egy bemarás, melynek megszűnése jelzi a csere idejét. Amennyiben ilyen nem található rajta, a felni oldalfalát tapintással kell ellenőrizni, és annak homorú állapotából következtetni a falvastagságra
Tárcsaféknél ellenőrizd a fékbetétek kopottságát. A legkönnyebben kiszedett állapotban lehet szemrevételezni. Természetesen a féktárcsák is kopnak, de 2-3 évet minden tárcsa ki szokott bírni, kivéve, ha extrém mértékű igénybevételnek van kitéve.
Hajtás rendszer
Ha ez nem működik pontosan, gyorsan, és precízen, akkor megkeseríti az életedet. A legfontosabb a lánc állapota. Amely kopásáva, nyúlásával a meghajtás többi elemét koptatja.
A használat keménységétől függően azt lehet mondani, hogy 1500 - 2000 km-t bír ki egy lánc úgy, hogy azt lecserélve a hajtáslánc többi elemét még gond nélkül tudod tovább használni. Csak egy láncot használva kb. 4-8000 km alatt veszélyesen megnyúlik a lánc, mialatt a lánckerekek fogait is elkoptatja. Ez azért veszélyes, mert egy bizonyos kopottság után nagyobb terhelés hatására a lánc "átugrik", ami bukáshoz, és sérüléshez vezet! A lánc kopottságát láncnyúlás mérővel lehet ellenőrizni. Ezt érdemes minden bringásnak beszerezni.
A felnik kopásáról a fékrendszernél olvashattál, de a tárcsafékek más helyen veszik igénybe a kerekeket. Ez pedig nem más, mint a küllők, hiszen a tárcsafék a küllőfejeknél fejti ki a legnagyobb erőt. Ellenőrizni kell a küllőfejek épségét, és a küllők feszességét. Érdemes megnézni, hogy nyolcas, vagy tojás, esetleg felütés van-e a felniben.
Az agyak állapotáról már egy szimpla megforgatás is sok mindent elárul. Szorul, avagy kotyog? Kónuszos agyakat érdemes évente egyszer átzsírozni, és beállítani, az úgynevezett "ipari csapággyal" szerelt agyak esetén meghibásodás esetén a komplett csapágyat cserélni kell! Ezzel egy időben a külsők állapotát is ellenőrizd. A repedések a gumi felületén elöregedésről árulkodnak, és az elkopott mintázat is cserére utal.
Váltórendszer
Mivel ez bowdenekkel működik, érdemes ellenőrizned a huzalok állapotát, mozgásuk finomságát. A váltás pontatlansága adódhat a bowdenezés hibáiból, de okozhatja hajlott váltófül, vagy meghibásodott váltókar.
Mikor cseréljük újra a bringát?
Ha a vázat kell cserélned, és a villád már nem jó az új vázba (rövidebb a villanyak, vagy más méretű), akkor ezek összege már akkora, hogy érdemes egy komplett bringán gondolkozni. A fennmaradó alkatrészeket el is adhatod, és így jobban jössz ki a dologból.
Ha a cserélendő alkatrészek összege meghaladja egy új bringa vételárának 60%-át, akkor érdemesebb váltani. De ekkor közbeszólhat az érzelem...