Hosszútávú tapasztalatok és alkatrészcserék
Február végén, március elején látott napvilágot ennek a cikknek az előzménye, amely hatalmas olvasottságot generált. A pozitív fogadtatás mellett jó pár negatív kritika is született.
Ezen negatív kritikák közül egyre reagálnék itt. Ez, a kínai mérnökök - a véleményíró szerint - hozzá nem értésére utalt. Szerinte a fékátalakító életveszélyes stb, stb.
Úgy gondolom ez a vélemény igazi rasszizmus. Amely alapból azt feltételezi, hogy egy kínai mérnök nem érthet az ilyen alkatrészek tervezéséhez és gyártásához. Gondolom, ha ez egy európai, amerikai, vagy japán alkatrész lett volna ez fel sem merült volna. Pedig mekkorát változott a világ. A kínaiak már nem csak szolga hűen másolnak. Igen is ki tudja számolni egy kínai mérnök, hogy egy-egy alkatrészre milyen erők hatnak és milyen anyagokat kell felhasználni, hogy az megfelelően működjön.
No, de félre ezzel az eszmefuttatással nézzük hogyan viselkedett a bringa hosszútávon. A márciusi elkészülte után jó pár kilométert tettem meg vele. Voltak közte rövidebbek 30-40 km-es túrák. Közepesen hosszúak, 100 km környékiek és két komolyabb 200 km körüli. Ezek mind egynapos utak voltak. Ezek alapján nyugodt szívvel állíthatom, hogy a bringa bevált. Annyira, hogy nem is tervezek országúti bringát venni.
Ilyen lett, amikor elkészültem vele
A menettapasztalatok alapján viszont néhány alkatrészt cseréltem, illetve átalakítottam. Ezek közül a legfontosabb maga a váz volt. Nagyon figyeljetek arra, hogyha ilyen bringa építésébe kezdtek egy számotokra kényelmes váz legyen az alap. (Ha 26-os montiként használva kényelmes, akkor az lesz 700-as kerékkel is!)
Én egy Magellan Scutum (gyermekkori álom) vázra építettem. Viszont használat közben kiderült, hogy ez nagyon alacsony építésű. 100 km-es távok környékén már nagyon megviselt az előre görnyedés, ami hát és nyakfájásban jelentkezett. A kicserélt vázzal a kormány 3-4 cm-el magasabbra került. Azóta köszönöm szépen, jól vagyok.
A kormány fölös részeit levágtam és bandázsoltam azt
Ha jól emlékszem az előző részben leírtam, hogy a koskormány nem a barátom. Ez egyéni preferencia. Sosem sikerült megszeretnem, pedig több mint 10 évig volt országúti bringám is. Ez a bringa egy sokfogásos úgynevezett túrakormányt kapott. Mivel a felső fogásokat sosem használtam, így levágtam a fölösleget. Minek cipeljem, ha sosem használom. Igazából az országútira kerékpárokra való kikacsintás végett tettem bele ezt a bandázsolható kormányt. De egy egyenes kormány egy rövid szarval is tökéletes lenne.
A fékadapter tökéletesen bevált, nagy 50 km/h fölötti sebességnél is jól és biztonságosan tudok fékezni. Ezt az adaptert fiatalabb alumínium vázakhoz gyártják, amely vázakon a féktüske kicsavarható, és annak a helyére lehet ezt felszerelni. Én 1990 és 2000 környéki alu vázak tartóságában nem igazán bízok, ezért maradtam az acélnál. Meg ugye „Steel is real!” Acél vázaknál azonban a féktüske nem kiszerelhető, ezért nyomtatással műanyagból készült hozzá egy elem, hogy megfelelően rögzíteni lehessen.
Ez a fékátalakító. A V fék alatti fekete hüvely a 3D nyomtatott alkatrész
Ezt jobb lenne, ha alumíniumból egy esztergályossal gyártattam volna le, de sajnos ismeretség hiányában maradt a nyomtatás. (Ha van ismeretséged, kérlek vedd fel velem a kapcsolatot és segíts!) A műanyaggal is működik, de hosszú távon nem az igazi.
A váltókart és a fékkart lecseréltem egy Shimano XT Dual Control fékváltó karra. Tudod, amelyiket a köznyelv csak pofozós fékváltókarnak hív. Ez az amivel a gyártó nagyon elhasalt 2010 környékén a montis szegmensben. Én nagyon kíváncsi voltam rá és most gyakorlatilag nincs ára. Így beszereztem egyet. Nos, nekem megérte. Országúton, túrázgatni kényelmes vele. Bár még szokni kell, azaz gondolkodni váltáskor, hogy mit is csináljak. Viszont azt is megértem miért nem vált be terepen a versenyzők között.
Mindig ki szerettem volna próbálni a pofozós fékváltókart
A gyönyörű piros Shimano DX fékeknek csupán azért kellett menniük, mert a bordó színű vázban nem igazán mutattak. Gyakorlatilag ez adta az ötletet a pofozó fékváltókar beszerzéséhez, mivel a fékekkel a fékkart is le akartam szedni. Ezek mennek a gyűjteményembe.
A végeredmény sárvédővel felvértezve
Szóval röviden ennyi. Remélem tapasztalataim az érdeklődőknek segítettek. Nekem, mint említettem nagyon bevált. Tökéletesnek nem nevezném, mert akkor bowdenes tárcsafék lenne rajta. A Kínából rendelhető tárcsafék átalakítókat látva kicsit mocorog bennem a kisördög...
Ajánlott cikkek:
Hogyan varázsolj egy 26-os montiból 700-as kerékméretű bringát?