Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
A hónap megyéje: Pest vármegye
  Pest megyei kerékpártúra ajánló.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

 kepriport a naprendszer turarol 03

A gördülési ellenállás alapjai.

Kerékpározás során többféle hatás dolgozik a könnyed haladásunk ellen. Ezek közül a két legnagyobb a lég és gördülési ellenállás. Most inkább az utóbbival foglalkozunk, a légellenállásról a cikk végén találtok egy komolyabb írásunkat.
Mik azok a hatások, amik hátráltatnak? A korábban említett két mumuson kívül még a súrlódási ellenállás is jelentős lehet, ami adódhat a külső anyagának összetételétől, illetve a kerékagyak, a középtengely és a lánc súrlódása miatt is. Ezek utóbbiak persze egy jól beállított és karbantartott drótszamáron kevésbé problémásak. Nyomorúságossá teszi még életünket a gravitáció is, főleg emelkedők formájában.

Minél nagyobb sebességgel haladunk annál kisebb a gördülésből adódó ellenállás aránya. Pl. 40 km/h sebességnél már a légellenállás a 90%-ért felelős.

Ezután a kis kitérő után nézzük, miből is adódik a gördülési ellenállás és mit tehetünk ellene.

Kis sebességnél túlnyomórészt ezzel kell megküzdenünk. A jó hír az, hogy ezt mi is tudjuk pozitív irányba befolyásolni, a guminyomásával, típusával (belsős, tubeless), a mintázatával, a szélességével és az anyagával.

A legolcsóbb és legkönnyebb megoldás a guminyomás helyes beállítása. Erről korábban már cikkeztünk. IDE kattintva el olvashatod. Logikusan aszfalton a magasabb nyomás hozza el várt eredményt, míg terepen ez már bonyolultabb, hiszen ott a tapadás és a vele járó irányíthatóság sokszor fontosabb a magasabb nyomásból adódó egyéb előnyökkel szemben.

Érdekes még, hogy a belsős vagy a tömlő nélkülii kivitelek is kis mértékben befolyásolják a gördülési ellenállást. A tömlő nélküli kivitel picit jobban vizsgázik ebben.

1 Rolling Resistance of Tubeless Mountain Bike Tires

A piros a tömlő nélküli, a kék a latex - és a zöld a hagyományos butil belsős rendszer gördülési ellenállása

A Bicyclerollingresistance.com grafikájából látszik (a kisebb érték a jobb), hogy kisebb nyomásnál, mountain bike esetében a tömlő nélküli külső (narancs) a legjobb, hajszálnyival lemaradva mögötte a latex belsős (kék) és legrosszabb eredményt mutatva a hagyományos gumibelső (zöld).

Magas guminyomásnál ez a különbség eltűnik, igaz terepen inkább az alsó tartomány a nyerőbb, ha nem akarunk a köveken és az útegyenetlenségeken állandóan pattogni.

Míg országúti külsőnél kissé másképp alakul a helyzet:

2 Tubeless Vs Latex Light and Standard Road Bike Inner Tubes

Országúti külsőnél a belsős és belső nélküli rendszer gördülési ellenállása. Ugyanazon külsőnél vizsgálva (Schwalbe)

Itt a latex belső nyert a könnyített gumibelső előtt, majd a tubeless és a normál belsős zárta a sort.

3 Schwalbe Marathon 32 37 40 47 Comparison

Túrázásra ajánlott ugyanazon külső különböző szélességű változatának gördülési ellenállása.

A gumi szélessége is befolyásolja a gördülési ellenállást, főleg amennyiben nem a megfelelő nyomáson van (a kisebb érték a jobb). Alacsony nyomásnál a 32mm széles túragumi jelentősen rosszabb, mint a szélesebb társai. Ennek oka, hogy a szélesebb abroncs kevésbé deformálódik kis nyomáson.

A külső futófelületének anyaga is közre játszik a haladásunk hátráltatásában. Ha a gumiabroncs keverékében lévő korom egy részét szilícium-dioxiddal vagy grafénnel helyettesítik, csökkenthető az energiaveszteség és ezáltal a gördülési ellenállás is.

Az alábbi ábrán is jól látszik, hogy csak a helyes külső gumi megválasztásával is milyen jelentős eltérést lehet elérni.

4 Mountain Bike Tires Test Results Bicycle Rolling Resistance cr

A Schwalbe (narancs) belső nélküli 2021-es fejlesztés, míg a Vittoria (kék) egy belsős 2015-ös darab (a kisebb érték a jobb). Míg az egyik esetben 15 Watt kell a gördülési ellenállás legyőzésére a másikban 40!

Diagramok bicyclerollingresistance.com

Cikkeink a témában