A gördülési ellenállás alapjai.
Kerékpározás során többféle hatás dolgozik a könnyed haladásunk ellen. Ezek közül a két legnagyobb a lég és gördülési ellenállás. Most inkább az utóbbival foglalkozunk, a légellenállásról a cikk végén találtok egy komolyabb írásunkat.
Mik azok a hatások, amik hátráltatnak? A korábban említett két mumuson kívül még a súrlódási ellenállás is jelentős lehet, ami adódhat a külső anyagának összetételétől, illetve a kerékagyak, a középtengely és a lánc súrlódása miatt is. Ezek utóbbiak persze egy jól beállított és karbantartott drótszamáron kevésbé problémásak. Nyomorúságossá teszi még életünket a gravitáció is, főleg emelkedők formájában.
Minél nagyobb sebességgel haladunk annál kisebb a gördülésből adódó ellenállás aránya. Pl. 40 km/h sebességnél már a légellenállás a 90%-ért felelős.
Ezután a kis kitérő után nézzük, miből is adódik a gördülési ellenállás és mit tehetünk ellene.
Kis sebességnél túlnyomórészt ezzel kell megküzdenünk. A jó hír az, hogy ezt mi is tudjuk pozitív irányba befolyásolni, a guminyomásával, típusával (belsős, tubeless), a mintázatával, a szélességével és az anyagával.
A legolcsóbb és legkönnyebb megoldás a guminyomás helyes beállítása. Erről korábban már cikkeztünk. IDE kattintva el olvashatod. Logikusan aszfalton a magasabb nyomás hozza el várt eredményt, míg terepen ez már bonyolultabb, hiszen ott a tapadás és a vele járó irányíthatóság sokszor fontosabb a magasabb nyomásból adódó egyéb előnyökkel szemben.
Érdekes még, hogy a belsős vagy a tömlő nélkülii kivitelek is kis mértékben befolyásolják a gördülési ellenállást. A tömlő nélküli kivitel picit jobban vizsgázik ebben.
A piros a tömlő nélküli, a kék a latex - és a zöld a hagyományos butil belsős rendszer gördülési ellenállása
A Bicyclerollingresistance.com grafikájából látszik (a kisebb érték a jobb), hogy kisebb nyomásnál, mountain bike esetében a tömlő nélküli külső (narancs) a legjobb, hajszálnyival lemaradva mögötte a latex belsős (kék) és legrosszabb eredményt mutatva a hagyományos gumibelső (zöld).
Magas guminyomásnál ez a különbség eltűnik, igaz terepen inkább az alsó tartomány a nyerőbb, ha nem akarunk a köveken és az útegyenetlenségeken állandóan pattogni.
Míg országúti külsőnél kissé másképp alakul a helyzet:
Országúti külsőnél a belsős és belső nélküli rendszer gördülési ellenállása. Ugyanazon külsőnél vizsgálva (Schwalbe)
Itt a latex belső nyert a könnyített gumibelső előtt, majd a tubeless és a normál belsős zárta a sort.
Túrázásra ajánlott ugyanazon külső különböző szélességű változatának gördülési ellenállása.
A gumi szélessége is befolyásolja a gördülési ellenállást, főleg amennyiben nem a megfelelő nyomáson van (a kisebb érték a jobb). Alacsony nyomásnál a 32mm széles túragumi jelentősen rosszabb, mint a szélesebb társai. Ennek oka, hogy a szélesebb abroncs kevésbé deformálódik kis nyomáson.
A külső futófelületének anyaga is közre játszik a haladásunk hátráltatásában. Ha a gumiabroncs keverékében lévő korom egy részét szilícium-dioxiddal vagy grafénnel helyettesítik, csökkenthető az energiaveszteség és ezáltal a gördülési ellenállás is.
Az alábbi ábrán is jól látszik, hogy csak a helyes külső gumi megválasztásával is milyen jelentős eltérést lehet elérni.
A Schwalbe (narancs) belső nélküli 2021-es fejlesztés, míg a Vittoria (kék) egy belsős 2015-ös darab (a kisebb érték a jobb). Míg az egyik esetben 15 Watt kell a gördülési ellenállás legyőzésére a másikban 40!
Diagramok bicyclerollingresistance.com