Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
A hónap megyéje: Pest vármegye
  Pest megyei kerékpártúra ajánló.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

Tartalomjegyzék

 brouter egy konfiguralhato utvonaltervezo 0002

Minden -sőt még több is-, amit a Brouterről tudni akartál!

5. A Brouter androidos készüléken

5.1 Általános ismertető

A Brouter a Google play-ből installálható androidos mobiltelefonra. Ilyenkor kérdezi, hogy melyik szegmenst (egy 5 fok szélességű és 5 fok hosszúságú térképnégyzetet) töltse le. Teljes Magyarországhoz kettőt kell letölteni. A megjelenő földtérképre zoomolva, majd rákattintva a kiválasztott szegmensre, ezek átneveződnek és a telefonon a megadott helyre (SD kártyára vagy belső tárhelyre) letöltődnek. Egy szegmens 100-200 MB tárterületet foglal el. Ezek nem jeleníthetők meg térkép formában, hiszen csak útvonal-tervezési mellékleteket tartalmaznak.

A következő programok együttműködnek a Brouterrel:

  • Osmand
  • Locus
  • Oruxmaps

Az útvonaltervezés szempontjából mindegy, melyiket használjuk, hisz a Brouter az OSM információit használja a számolásra. Az, hogy melyik térképnézetet választjuk, a Brouter útvonaltervezése szempontból szintén mindegy.

Megjegyzés:

Oruxmaps és Locus esetén könnyen lehet letölteni rá az Openandromaps térképeit országonként, ill. nagyobb országok esetén régiónként. Az openandromaps oldalán csak ki kell választani a megfelelő térképet, és a megfelelő térképkezelő szoftvert. Ilyenkor általában automatikusan jó helyre kerülnek és egy „frissítésre” való kattintás után már offline módon használható is. De ez még csak a mapsforge-alapstílus. Tehát kell még egy „mapstyle”, pl. elevate 4, akkor már látni fogjuk a kerékpáros útvonalakat. Mivel vektortérképek, nem foglalnak el túl sok tárhelyet.

Mindkét program tudja kezelni a turistautak.hu térképét is, akár offline használatra. Mivel ez nem vektortérkép, hanem rengeteg kis képkocka összessége, néha kiakad a telefonom, lehet, hogy egy erősebb hardverű ezt jobban bírja.

Én leginkább az Oruxmaps-ot használom, ezt szoktam meg. De a Locus-nak az Oruxmaps-szal szemben van két nagy előnye:

  1. be lehet állítani (igaz, csak a fizetős pro-verzióban) a tiltott területeket, a „no go area”-t, hasonlóan, mint a webes verzióban. Ennek pl. akkor van jelentősége, ha a kiválasztott profilt a kompok használatát eleve lehetővé teszi, de tudva azt, hogy a Szobi komp télen nem üzemel, a komp környékét „no go area”-ként beállítva, kikényszeríthetem, hogy ne oda tervezzen, hanem pl. a Visegrádi kompot használjuk. Vagy az én szokásos útvonalamon Budapesttől-Drezdáig Prágát el akarom kerülni, pedig a legtöbb profil pont Prágán keresztül tervez.
  2. az újratervezéshez nem kell újra beadni a startpontot, ha rákattintok egy másik profilra, csak a célpontot kell újra beadni.

A Brouternek 6 alapprofilja van (autó rövid / autó gyors / kerékpár rövid / kerékpár gyors / gyalog gyors / gyalog rövid). Ha elindítottam a Brouter-t, akkor kapok egy listát, amelyik az összes rendelkezésre álló profilt tartalmazza. Abból kiválasztok egy nekem tetsző profilt.

brouter egy konfiguralhato utvonaltervezo 07

Ilyenkor megjelenik egy ablak „Select action”, ott a „Server-Mode”-ra kattintva, megjelenik a 6 alapprofil. Ebből kiválaszthatom, hogy melyik alapprofil működjön. A kiválasztottat, "leokézom" és kapok egy táblázatot, melyik brf-fájlt melyik alapprofillal párosítottam. Ezt hatszor megcsinálva minden alapprofilhoz egy konkrét profilt tudtam párosítani. Minden „exit” után kapom az éppen aktuális listát. Ezt célszerű felírni, a későbbi meglepetések elkerülése végett. Ezt a hat kiválasztott profilt a továbbiakban tudom használni anélkül, hogy a Brouter app-ot újra el kellene indítani.

Ha az eredetileg a Brouterben lévő profilokon kívül még másikat is szeretnék használni, (akár Poutnik félét, akár a Brouter eredeti profiljai módosításával kialakított sajátot, akár a beállítható velomobil-profil alapján készült sajátot), akkor a web kliensen a jobb oldalon lévő „profilra” kattintva látszik egy programszöveg. Ezt ki lehet másolni egy text-editor-ba (Write, Notepad, vagy hasonló). Ott el tudom menteni a saját PC-re, egy nekem releváns névvel. Vigyázni kell, lehetőleg csak angol betűk és kötőjel, szóköz nélkül. Ilyenkor .txt kiterjesztést kap a fájl. Ezt a átnevezem .brf kiterjesztésre. Az így kapott fájl már másolható a mobil eszközön a „Brouter/profiles2” mappába.

Fontos, hogy az összes .brf kiterjesztésű fáj és a lookup.dat fájl is legyen a profiles2 mappában.

5.2 Oruxmaps

Az Oruxmaps tudja kezelni a Graphhopper útvonaltervezőt akár offline módon is, tehát ott is a Broutert kell kiválasztani.

A régebbi Oruxmaps-verziók esetén rákattintva az autópálya szimbólumra, automatikusan felkínálta az útvonaltervezés opciót, az újabb verziókban a „track-route eszközök”-ön belül van az útvonaltervező (a kézi rajzolás-légvonal tervezés és a gpx betöltése mellett). Akkor már autó-kerékpár-gyalog mód, rövidebb-gyorsabb között lehet választani és a Brouter vagy Graphhopper között.

brouter egy konfiguralhato utvonaltervezo 08

A kezdőpontot a térképen úgy kell megválasztani, hogy a képernyő közepére húzzuk, kattintunk egyet a „zöld plusz”-ra, majd ugyanazt csináljuk a célponttal. Több pontot is tudunk ugyanilyen módon definiálni. Ha rossz helyre került a pont, a „narancs mínusz” segítségével az utolsó pont törölhető. Ha minden pont jó helyen van, és kiválasztottuk a megfelelő profilt, a kék pipával indítjuk a tervezést. Ilyenkor egy Brouter0.gpx file keletkezik. Hogy ez hová kerül a mobilon, ez minden készüléken más és más.

brouter egy konfiguralhato utvonaltervezo 09

Miután sikerült a tervezés, Oruxmaps-szon az autópálya szimbólumra, majd statisztika gombra kattintva, kapunk információt a hosszúságról, a szintről és a szintdiagram is láthatóvá válik.

brouter egy konfiguralhato utvonaltervezo 10

5.3 Locus

https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/Brouter-ein-konfigurierbarer-offline-streckenrouter-web-android.38274/page-43

Locusban is működik a Brouter, az offline tervezéshez eleve a Poutnik profilokat használ, de hogy aa 30 közül melyik 5-öt, azt nem tudom. A használathoz nem feltétlen kell a Brouter-appot installálni. De ha telepítettem a Brouter-appot, akkor be lehet állítani, hogy a fenti módon beállított profilok kerüljenek használatba. Mivel csak egy gyalogos mód van (ez felhasználja a gyalogos-gyors tervezési profilját), így csak 5 profillal tudunk tervezni. Én pl. a gépkocsi rövid alapprofillal párosítottam a Brouter „ignore cycleroutes” profilt és akkor így néz ki:

brouter egy konfiguralhato utvonaltervezo 11

Ezen a LINKEN! témával kapcsolatos velomobilos fórumot érsz el német nyelven.

5.4 Osmand

Az Osmand-nak van saját útvonaltervezője is katt IDE!. Hogy hogyan lehet a Brouter útvonaltervezőként használni a velomobil fórumos linkben található. Katt IDE!

Ahhoz hogy Osmand-on használhassuk a Brouter profiljait, egyéni profilokat kell készíteni, két kerékpáros, két autós és két gyalogos profilt.

brouter egy konfiguralhato utvonaltervezo 12

A „navigációs beállítás”-on belül a „navigáció fajtája” van egy opció a Brouter beállítására. Ha mind a 6 egyéni profilban beállítottuk a Broutert, az Osmand a fenti módon beállított profilokat használja.

Akár Oruxmaps-ot, akár Locus-t, akár Osmand-ot használva, bármelyik meglévő Brouter profil párosítható a 6 ill. 5 alapprofil valamelyikében. Az útvonaltervezés működni fog, a kilométerek is stimmelnek. De a célhoz szükséges idő nem fog stimmelni, mert ennek a kiszámításához a Brouter a közlekedési eszköznek megfelelő sebességet és a „súlyokat” használja fel.

Ellenőrizve néhány profilt a telefonomon Oruxmaps-szal, Locus-szal és Osmand-dal, kiderült, hogy a legtöbb profil ugyanúgy működik a web kliensen, mint a telefonon. Némelyik profil viszont más útvonalat hozott ki a telefonon. Hogy ez miért van, nem tudom. Feltételezem, hogy a telefonomon – mivel régi a térkép – más az egyes útszakaszok tag-elése mint az aktuális Brouter web kliensben. Másik magyarázat lehet, hogy a szegmensek letöltése a telefonomra is régebben történt, ezeket is időnként frissítik.

Hamarosan egy újabb elemzéssel jelentkezem a BringaLap oldalán.

Kapcsolódó cikk:

Elemzés: Kerékpáros online-útvonaltervezők