Egy igazi különlegességet mutatunk be nektek. Hogyan lehet kombinálni az evezést és a bicajozást.
Az Anfibio Delta MX packraft tesztje – ráharap a kocaevezős
A Tisza-parton tekertem, mikor megláttam a túloldalon egy gyönyörű táborhelyet olyan fehér homokkal, mint a Karib-tengeren. „A rókának odúja van, az ég madarának fészke, de az Emberfiának nincs hová lehajtsa fejét” – hogy menjek át? Innen jött az ötlet, hogy kéne egy pici és könnyű lélekvesztő, ami belefér a biciklis táskába. Újabb vad keresgélés után ráakadtam valami ismeretlenre…
A dunai homok
A XX. század végén, az Óperenciás tengeren és a kanadai partvidéken túl, ahol a rénszarvas túr, megszületett a packraft, avagy csomagcsónak, mely a legkönnyebb és legkisebb felfújható csónakfajta, amit eddig ismertem. Idehaza szinte nem is hallani róla, talán mert ha beírom a keresőbe a packrafting vagy bikerafting szavakat, akkor egzotikus alaszkai tájakon forgatott hajmeresztő vadvízi extrémsport-videók kezdenek pörögni. Az utóbbi években azonban felfedezték az amatőr túrázók, sőt rákaptak a városi kocaevezősök is.
A packraft erős, de mégis könnyű anyagból készül, leginkább uretánszálakkal erősített többrétegű laminátumból. Átmegy köves zúgókon karcolás nélkül. Tömege szinte hihetetlen: átlagosan két és három kilogramm körüli, de van egy kiló alatti is. Rendkívül biztonságos, és kiválóan manőverezhető. Nem kell hozzá pumpa, csak egy kicsi zsák, amivel gyorsan belepréselhető a levegő. Evezés után könnyen kiszárad, s olyan picire össze lehet nyomni, mint egy kólás palack. Az evezők négy részre szedhetők szét, így mindenestül befér egy kisebb sporttáskába. A szállítandó csomagokat gyárilag hat ponton lehet rögzíteni, de ami nem kell nap közben, azt felfújás előtt a hajótest belsejébe is lehet cipzárazni. Hátrányai: az ára elég combos (minimum száz, de átlagosan inkább háromszáz rugó), ám ha kiszámolod, mennyi nyűgtől szabadulsz meg, akkor nagyon megéri. Sebessége a legnagyobb hátránya (3-7 km/óra), szóval felejtsd el az árral szemben evezést.
Garami sóder
Kétéltű kalandok várnak
De ha ott a bicikli, akkor miről beszélünk?! A bicaj és csónak kombinációja a bikerafting. Ehhez a legalkalmasabb hajótípus a packraft. Hevederrel rákötöd a biciklit, s máris új perspektívák nyílnak, rugalmasabb kalandok várnak a túrázásban. Végre nem kell autóval logisztikai bravúrokat szervezni. Mivel a csónak befér a biciklis táskába, így a bicajt és a csónakot egyszerre magaddal viheted boltba, étterembe, vagy beadod az egész cókmókot a színházi ruhatárba és megnézed az esti darabot. A packrafttal már négy éve rendszeresen járok, és annyira megszerettem, hogy vettem egy másodikat. Azért, mert a bikeraftingnál sokoldalúbb közlekedési mód nemigen létezik! Vagy mégis…
Packraft vitorlázás
A hozzám hasonló elmeroggyantaknak találták ki a bikesailinget, azaz kerékpáros vitorlázást, packrafttal. Ezt idehaza nehéz gyakorolni, mert nagy tavainkon túlszabályozott a vízisport: akkor van viharjelzés, amikor számunkra legalkalmasabb lenne a széljárás. Az alkalmi fürdőzőkkel együtt a tapasztalt sportolók is száműzve vannak. Így viharos szélben inkább nagyobb víztározókon (Pátkai, Deseda), valamint a Dunán vitorlázok. Rendőrökkel jóban vagyok, mindig csodálkoznak, mit művelek és elengednek annyival, hogy vigyázzak magamra. Mentőmellényből az övtáska méretű patronosat viszem (Lalizas Delta belt-pack), mert ez a legkisebb, ami szabványos. Ezzel a hajóval szinte képtelenség borulni vagy elsüllyedni. Rizikósnak tűnik az egykamrás felépítés, de baj esetén a felfújható ülés és a csomagtárolásra használt vízhatlan zsák felhajtóererje is elegendő. No, meg van többféle biztosításom.